Publicerad 03-09-2023

En världsomseglares berättelse

Dela artikel

Ett äventyr på öppet hav: Närkontakt med naturens krafter och oväntade möten

Att segla på öppet hav är en otrolig resa som kan bjuda på oförglömliga upplevelser och utmaningar. I den här intervjun med Bruno Skov får vi en glimt av en sådan resa 

Bruno Skov, som kommer från Odense, utbildade sig till skeppsbyggare på Odense Stålvarv och har arbetat som försäljningschef på varvet i Rudkøbing. År 1982 reste Bruno med sin familj till Australien, där han återigen arbetade som skeppsmäklare och senare drev sin egen verksamhet som återförsäljare av Hemples Ship Paint. I Australien byggde Bruno sin båt "Bodyguard", en segelbåt byggd för att korsa oceaner. Brunos resa började i västra Australien i maj 1990. Bruno och hans kompis började sin resa runt Australien, mot Papua Nya Guinea genom de många öarna i Stilla havet till Japan. Här besökte de den idylliska ön Chichi-jima, den pulserande metropolen Tokyo och den nordliga ön Hokkaido. Under resans gång fick de uppleva skiftande landskap och kulturella skillnader som berikade deras äventyr. En natt på väg upp till Berings hav fick de uppleva en oväntad utmaning när deras båt gick på grund. Det var en sovande val som var osynlig för dem. De kolliderade med den med full kraft. Den våldsamma kollisionen resulterade i att en besättningsmedlem kastades överbord. Lyckligtvis bar besättningsmedlemmen en livlina och kunde snabbt dras tillbaka ombord. Bruno är tacksam för att skrovet är tillverkat av stål eftersom det visade sig vara perfekt för deras äventyr, om båten hade varit tillverkad av glasfiber skulle de ha kraschat.

bruno alaska.jpg
Bruno Skov

Efter 3-4 dagar till havs i Berings hav möttes äventyrarna av en alarmerande stormvarning. Två cykloner med vindar på 115 knop var på väg mot dem. De fattade beslutet att ta skydd bakom Kurilerna, som är omstridda territorier mellan Ryssland och Japan. Även om det var ett kontroversiellt val prioriterade de sin säkerhet och satte segel för att söka skydd bakom öarna. Enligt Bruno var det hårda vädret med dimma och kraftiga dyningar bara några av de utmaningar som de ställdes inför under stormen. Medan Bruno tog skydd bakom öarna dök plötsligt ryska krigsfartyg upp ur dimman. På grund av språkbarriären och bristen på kommunikationsförmåga låg osäkerhet i luften. Konflikter kunde dock undvikas och de ryska besättningsmedlemmarna, 2 meniga och 1 officer, gick ombord på fartyget för att kontrollera pass, proviant och sjökort. Här hade Bruno öppnat motorrummet och lagt ut verktyg, allt för att stödja berättelsen om att de var i nöd. Lyckligtvis accepterades de som nödställda och fick fortsätta sin resa obehindrat. Äventyrarna hittade till slut en säker hamn efter sina intensiva upplevelser på Attu Island, USA:s västligaste punkt nära Ryssland. På denna avlägsna ö med 40 invånare fick de njuta av ett varmt bad och tvätta sina kläder. Dessa till synes enkla nöjen blev plötsligt uppskattad lyx efter att ha varit berövade dem under en lång tid.

krigsskib.jpg

Brunos råd till nya seglare:

Innan du ger dig ut på ett äventyr, sök råd från erfarna seglare. Jag skulle rekommendera alla att prata med någon som har många års erfarenhet och som kan ge råd om hur man väljer rätt båt. I synnerhet är roderkonstruktionen avgörande, eftersom rodret är det viktigaste elementet i en båt. Det måste vara extremt robust, eftersom du kan möta 6-7 meter höga vågor i flera veckor i sträck. Du måste få en mekaniker att gå igenom motorn. Jag använder en Perkins-motor eftersom jag kan få reservdelar till den över hela världen. Jag skulle råda dem att låta en dieselmekaniker inspektera motorn och förklara hur den fungerar, vilka pumpar som finns och varför de är viktiga. Det är viktigt att ha den kunskapen så att man, om motorn plötsligt stannar - vilket har hänt mig - kan identifiera och åtgärda problemet. Jag hade råkat ut för ett fel på elektroniken, som egentligen inte hör hemma på en båt. Det är en ömtålig sak som inte tål vatten, så jag lärde mig av det.

Brunos andra båt "bodyguard" från 2016 med stålskrov är till salu hos Yachtbroker, så om du vill ha en båt som klarar tuffa tag är det här båten för dig.

Dela artikel

Andra läste också...

Se alla artiklar här
16-08-2023
Vägen till hållbar seglingBåtägare runt om i världen står inför utmaningen att balansera sin kärlek till havet med ett ansvar för att skydda det.Läs mer
18-07-2023
De vackraste seglingsdestinationerna i DanmarkUpplev båtlivet i den danska skärgården. Här är en rundtur till några av de vackraste seglingsdestinationerna i Danmark.Läs mer
04-06-2023
Barn ombordAtt ta med barnen på en båttur är ett fantastiskt och givande äventyr för hela familjen.Läs mer
16-05-2023
Ta hand om en begagnad båtHär är en guide till underhåll av en begagnad båt, fylld med användbara tips och tricksLäs mer
YachtBroker är Skandinaviens största kedja av professionella båtmäklare och hjälper varje år hundratals nöjda kunder att köpa och sälja båtar.