Contrast 33 blev en fullträff redan då hon presenterades första gången. Den första modellen visades redan 1978 medan detta exemplar tillverkades 1988. Över tvåhundrafemtio båtar har byggts och båten har ett gediget kvalitetsrykte och är en riktig klassiker. Båten togs fram utan att styras av några mätregler, utan seglingsegneskaperna sattes i första rummet. Hon var alltså en ”contrast” (därav namnet) till konkurrentbåtar som t.ex. Scampi, Linjett 32, Comfort 32, Comfortina m.fl. som med sina breda skrov och smala aktrar var hämmade av den numera utdöda IOR-regeln. Därmed är Contrasten fortfarande en modern båt med sin något slankare och linjerena skrovform utan farthämmande mätregel – anpassning. En föregångare till de flesta av dagens nyby
Contrast 33 blev en fullträff redan då hon presenterades första gången. Den första modellen visades redan 1978 medan detta exemplar tillverkades 1988. Över tvåhundrafemtio båtar har byggts och båten har ett gediget kvalitetsrykte och är en riktig klassiker. Båten togs fram utan att styras av några mätregler, utan seglingsegneskaperna sattes i första rummet. Hon var alltså en ”contrast” (därav namnet) till konkurrentbåtar som t.ex. Scampi, Linjett 32, Comfort 32, Comfortina m.fl. som med sina breda skrov och smala aktrar var hämmade av den numera utdöda IOR-regeln. Därmed är Contrasten fortfarande en modern båt med sin något slankare och linjerena skrovform utan farthämmande mätregel – anpassning. En föregångare till de flesta av dagens nybyggda båtar.
”En snabb, modern och rymlig familjebåt utan kompromisser”, var det samstämmiga omdömet. Contrast 33 har ett LYS-tal på 1,16 och betraktas som en snabb och välseglande båt. Inte minst på kappseglingsbanorna har Contrast 33 varit framgångsrik i bl.a. Gotland runt, Själland runt och Tjörn runt. Contrast 33 har många av de attribut som bidrar till god prestanda. Hon är, som sagt, en något smalare båt än de gängse kring 33 fot. Förskeppet är tydligt skarpt och bredden i vattenlinjen måttlig. Perfekt roderkänsla och styv när vinden friskar i.
Contrast 33 är lättseglad och snabb, samtidigt rymlig och säker. En genomtänkt däckslayout med ett plant däck gör 33:an lättarbetad. Sittbrunnen är mycket stor och genua- och storfall är dragna dit. Den trimbara riggen av 7/8 delstyp utan backstag ger tillsammans med skrovformen mycket goda fartegenskaper. Med en rullfock typ hood som denna båten har eller lilla kryssfocken seglar man lätt en Contrast 33 ensam.
Sittbrunnen rymmer en hel familj och alla kan sitta bekvämt, även på sargarna som är fint rundade. I den breda aktern finns rymliga stuvfack och under winschar och skotskenor sitter rejäla förstärkningar.
Rymlig förpik för två personer samt dubbelkoj i aktern. Funktionell toalett direkt till babord om nedgångstrappan med nyare elspolning samt septisk tank. Två längsgående soffor ger gott om plats runt middagsbordet och extra sovplatser om så behövs. Navigationsbordet finns placerat på babords sida.
Wallasvärmare
Plotter
Autopilot Autohelm 1000 uppgraderad till 2000
Eltoalett med septiktank (däckstömning)
VHF
Stereo
Segelgarderob:
Storsegel
Fock
Genua 3
Genua 1
2 spinnaker (62 samt 85 kvm)
Kontakta mig för visning:
Anders Madsen
madsen@yachtbroker.se
+45 709183609
Contrast 33 blev en fullträff redan då hon presenterades första gången. Den första modellen visades redan 1978 medan detta exemplar tillverkades 1988. Över tvåhundrafemtio båtar har byggts och båten har ett gediget kvalitetsrykte och är en riktig klassiker. Båten togs fram utan att styras av några mätregler, utan seglingsegneskaperna sattes i första rummet. Hon var alltså en ”contrast” (därav namnet) till konkurrentbåtar som t.ex. Scampi, Linjett 32, Comfort 32, Comfortina m.fl. som med sina breda skrov och smala aktrar var hämmade av den numera utdöda IOR-regeln. Därmed är Contrasten fortfarande en modern båt med sin något slankare och linjerena skrovform utan farthämmande mätregel – anpassning. En föregångare till de flesta av dagens nyby