• Hallberg-Rassy 42 F MkII #11
  • Hallberg-Rassy 42 F MkII #12
  • Hallberg-Rassy 42 F MkII #13
  • Hallberg-Rassy 42 F MkII #63
  • Hallberg-Rassy 42 F MkII #55
Hallberg-Rassy 42 F MkII
FacebookLinkedIn
  • Märke
  • Hallberg-Rassy
  • Modell
  • 42F MkII
  • År
  • 1998
  • Motor
  • Volvo Penta TMD 22
  • Bränsle
  • Diesel
  • Längd
  • 13,22 m (43,4 ft)
  • Bredde
  • 3,95 m (13 ft)
  • Djup
  • 2 m (6,6 ft)
  • Vikt
  • 12,5 ton
  • Skrov
  • Glasfiber
  • Location
  • Nykøbing Sjælland, DK
DKK 2 160 000
SEK 3 227 200*
*
Priset konverteras till din lokala valuta baserat på den aktuella växelkursen.

Hallberg-Rassy 42 F Mk II

Det är ett stort nöje att presentera långdistansseglaren "Iris" - En Hallberg Rassy 42F Mk II från 1998 i exceptionellt skick inifrån och ut, med en imponerande utrustningslista och uppdateringar (se nedan i beskrivningen). Under hösten 2024 har fartyget renoverats av en professionell båtexpert, en riggare och en segelmakare och förvaras i skrivande stund torrt i en hall på Själland.

HR 42F ritades av argentinska German Freers och byggdes av Hallberg Rassy i Sverige med CE-kategori A - Obegränsade oceangående resor. Totalt byggdes 181 stycken, varav de sista 128 var Mk II-versionen. HR 42F Mk II kännetecknas av sin extraordinära kvalitet och utmärker sig inom ett brett spektrum av områden, inklusive segling på de stora oceane
Det är ett stort nöje att presentera långdistansseglaren "Iris" - En Hallberg Rassy 42F Mk II från 1998 i exceptionellt skick inifrån och ut, med en imponerande utrustningslista och uppdateringar (se nedan i beskrivningen). Under hösten 2024 har fartyget renoverats av en professionell båtexpert, en riggare och en segelmakare och förvaras i skrivande stund torrt i en hall på Själland.

HR 42F ritades av argentinska German Freers och byggdes av Hallberg Rassy i Sverige med CE-kategori A - Obegränsade oceangående resor. Totalt byggdes 181 stycken, varav de sista 128 var Mk II-versionen. HR 42F Mk II kännetecknas av sin extraordinära kvalitet och utmärker sig inom ett brett spektrum av områden, inklusive segling på de stora oceanerna. Se följande pressutdrag hämtat från HR:s webbplats om modellen.

Den svenska båttidningen På Kryss & Till Rors, säger:

"Utsökt finish och varje detalj är väl genomtänkt. Den här båten inger förtroende från den genomgående rutnätsstrukturen på golvnivå, lamineringen av skrov och däck, riggen, hur kölen och rodret är fästade till minsta lilla detalj på däck såväl som inuti. Bakom varje Hallberg-Rassy-båt står en hantverkare som personligen testar varje del av utrustningen under långa provturer innan den tas in i produktionen. En sådan omsorg om detaljerna är ovanlig inom båtbyggandet, men det märks. Vi fortsätter att leta men det finns inget att kritisera......Vår slutsats är att designern Germán Frers inträde i Ellös har resulterat i båtar som kombinerar det bästa från två olika världar. Den oersättliga känslan av fint hantverk, den oslagbara levnadsstandarden ombord finns fortfarande kvar, liksom den trygga känslan av en fullkölad båt med utmärkta sjöegenskaper, särskilt i hårt väder. Vi har hittat en helt ny idé om kryssningsbåtar som förverkligats i den här båten....Hallberg-Rassy 42F får dig att känna dig trygg och säker. Du kan känna dig som att segla var som helst, när som helst, i alla väder."

Med byggnummer 115 lanserades detta magnifika exempel i mars 2000 och har varit i händerna på tre dedikerade ägare inklusive de nuvarande ägarna (originalförsäljningsfaktura tillgänglig). Fartyget har underhållits noggrant med respekt för fartygets ursprungliga stil och själ, både inifrån och ut, och är i exceptionellt skick med många förbättringar. "Iris" har alltid övervintrat i en torr och sval hall, vilket har inneburit att bland annat teakdäcket är i utmärkt skick.

"Iris" satte segel från Danmark i juli 2022 och har sedan dess rest runt i världen i hennes kölvatten. "Iris" har kontinuerligt underhållits och uppdaterats under hela resan och inspekterades av både en professionell båtexpert och en riggare vid ankomsten till Nykøbing Sjælland sommaren 2024.

"Iris är en sällsynt pärla som kombinerar elegans, kvalitet, tillförlitlighet och möjligheten till långdistansseglingsäventyr. Vart du än går, korta eller långa resor, kommer du att belönas med en segelbåt i toppklass.

IRIS, Hallberg Rassy 42F MkII, #115

Byggd: 1998, sjösatt 3/2000
Standardlayout med en förkabin, mittlounge med U-format kök och navigationsstol, ägarhytt akterut och två badrum/heads.
Bäddar: 5
Båtkategori A - Ocean
Längd 13,22 m (43 1/3")
Balk: 3,95 m
Djupgående: 2,00 m
Vikt (tom) 12,5 ton varav 4,7 ton är blykölen.
Skrovmaterial: GRP

MOTOR:
Volvo Penta TMD 22 Turbo marin diesel 76 Hp
Motortimmar: 2800
J-Prop hopfällbar propeller
Reservpropeller i maskinrummet
Webasto värmesystem i alla delar av båten
Extra mastervolt 90A generator monterad på motorn (2024), med separat MPPT-laddare för servicebatterier. Startbatteri 140Ah Exide marine dual purpose AGM, 5/2020
Servicebatterier: 3 batterier, vardera 240Ah Victron djupcykel AGM 07/2023
Bogpropeller Sidepower SP95 TI
420 L dieseltank
685 l färskvattentankar (2 tankar)
Vattentillverkare AquaTec DD 500, 65 lph, 2022
Gobius Nivåindikator för övre vattentank, 2022

RIGG:
Selden-rigg med in-mast rullfock och Selden 300 S rullfock. Mast: 18,75 m exkl. windex
Segelområde (Main + jib): 89m2
All löpande rigg ersatt 2022
Riggen har kontrollerats av en professionell riggare i Danmark 2024

SEGEL:
Storsegel Elvstrom offshore med vertikala läkt i full längd, begagnad.
Genua Elvstrom offshore, begagnad.
Genua, Elvstrom 140m2, mycket lite användning.
Reservfäste, Elvstrom, nästan aldrig använt och i mycket gott skick.
Reservstorsegel, Elvstrom rullande huvudsegel utan läkt, mycket gott skick.

ELEKTRISK:
Extern landström 220V / 50Hz Intern ström 12V
Mastervolt MASS 12/80-2 laddare
Mastervolt MASS COMBI laddare / inverterare 12/1200-60
Mastervolt MASS GI 3,5 isolationstransformator
Mastervolt masterlink MICC kontrolldisplay
Mastervolt system manager MICC-display
Mastervolt systemhanterare AC whisper
Solara 2*35 W solpaneler på busstaket, med separat MPPT-laddare Victron batterimonitor BMV-712 med Bluetooth, 2023
600w solpaneler på targabågen med separat MPPT-laddare, Bluetooth, 2022 Watt&sea Pod-600 hydrogenerator, med 2 extra propellrar, 2022
Flera USB-portar i cockpit och vid navigationsdisken 2022

ELEKTRONIK:
Raymarine Axiom9+ kartplotter 2022
Raymarine SD-kortsläsare 2022
2 Raymarine i70 multifunktionsdisplayer, 2022
Raymarine vind-, djup- och hastighetsgivare, 2022
Raymarine ACU-400 autopilot med i70s-display och linjär drivenhet typ 2 07/2023 Raymarine ST50 multidisplay
Raymarine ST50 GPS-display
Raymarine 18 "digital radar
Garmin VHF 300i med extra cockpitinstallation och handenhet
Garmin AIS 600 mottagare / sändare
2 Entel HT-644 Bärbar och vattentät VHF, 2022
IridiumGo enhet inkl. extern marin antenninstallation 2022
Sony AM/FM-radio med både interna och cockpithögtalare
Prosonic 12V TV-monitor

INTERIÖR:
Kylskåp i pentry
ENO "Gascogne" gasspis, 2 brännare och ugn
Frys Isoterm BI29, 2022
Alla glödlampor bytta till LED
LED-lampor i alla hytter och kök, 2022
Röda LED-lampor i kök, navigationsbord och trappa, 2022
Caframo-fläktar i akterkabin, kök, lounge och förkabin (5), 2022 Båda toaletterna är utrustade med svartvattenbehållare.
Båda manuella toalettpumparna, JABSCO, ersatta 2022
Färskvattenpump ersatt, 2022
Dräneringspump i akterbadrummet ersatt, 2022
Air-only-ventilatorer installerade i båda badrummen, 2022

SÄKERHETSUTRUSTNING:
2 Jacklines, 2022
Livflotte, Seasava pro iso, ISO 9650-1A 2022 service till 4/2024 Rescue-me Epirb1 havssignal, 2022
Radarreflektor Echomax 230, 2022
MOB-båge med automatiskt ljus
Secumar 17 MOB-paket

DIVERSE:
Alla undervattensgenomföringar och sjökopplingar bytta till genomgående design och/eller marin mässing, 2022 Vulcan-ankare, 33 kg, 2022 med 80 m 10 mm kätting
Reservankare Fortress FX 23 med blyfylld ankarlina, 2022
Original CQR 25 kg ankare
Italwinch ankarspel 1500w, 2022
Solbåge och jolle davit, baltiska solbågar, 2022
Bimini med extra soltak och solskyddssidor, Kapell och Annat, 2022
Anpassade, skräddarsydda cockpitdynor, 2022
Sprayhood och cockpittält
Suunto kompass vid rodret
Zodiac Cadet 270 Aluminium jolle, 2022
Mercury 6Hp utombordsmotor, 2022
Rocna rostfritt stål 1 kg dinghy ankare, 2022
Safire gasolgrill med pulpitfäste, 2022
Ett antal reservdelar och servicedelar till motor.
Kontrollerad av en riggare och en båtbesiktningsman i Danmark 2024
Det är ett stort nöje att presentera långdistansseglaren "Iris" - En Hallberg Rassy 42F Mk II från 1998 i exceptionellt skick inifrån och ut, med en imponerande utrustningslista och uppdateringar (se nedan i beskrivningen). Under hösten 2024 har fartyget renoverats av en professionell båtexpert, en riggare och en segelmakare och förvaras i skrivande stund torrt i en hall på Själland.

HR 42F ritades av argentinska German Freers och byggdes av Hallberg Rassy i Sverige med CE-kategori A - Obegränsade oceangående resor. Totalt byggdes 181 stycken, varav de sista 128 var Mk II-versionen. HR 42F Mk II kännetecknas av sin extraordinära kvalitet och utmärker sig inom ett brett spektrum av områden, inklusive segling på de stora oceane

Förteckning över utrustning

Motor
HP76
Motortimmar3500
Motorår1998
Motornummer510 069 9222
SötvattenkylningJa
PropelleraxelFast skrueaksel
PropellerJ-Prop foldepropel
BovpropelJa
ThrusterSidepower SP95 TI
Motorer1
Bränslekapacitet420
Segel och rigg
StorsegelJa
StorsegelElvstrøm offshore med vertikale gennemgående sejlpinde samt et ekstra reserve Elvstrøm storsejl
FörtöjningsprovJa
FörtöjningsprovElvstrøn offshore samt reserve Elvstrøm forsejl
RigtypeSelden rig med rullestorsejl i mast og Selden 300 S rulleforstag (Checked by rigger 2024)
GennakkerJa
RullningJa
Masthöjd18,75
Navigering
KartplotterJa
KartplotterRaymarine Axiom9+ (2022)
LoggJa
DjupmätareJa
VHF-radioJa
VHF-radioGarmin VHF 300i samt ekstra installation i cockpit
RadarJa
KompassJa
AutopilotJa
AutopilotRaymarine ACU-400 autopilot med i70s-skærm og type 2 lineært drev (2023)
LandternsJa
GPSJa
AnemometerJa
AIS transmitterGarmin AIS 600
AIS responderGarmin AIS 600
Inombords
SpisJa
KylareJa
ToalettJa
Septisk tankJa
DuschJa
Sängar5
TVJa
UppvärmningJa
septiktank1 x 35 liter & 1 x 50 liter
Cockpit
RattJa
SprayhoodJa
kapellJa
CockpitableJa
Dynor i sittbrunnenJa
WinchenLewmar selftailing
Däck
Däck i teakJa
Teak i sittbrunnenJa
Stanchion och safetylinerJa
SimningsplattformJa
SimstegeJa
Utrustning
FendrarJa
FörtöjningslinorJa
Jolle / gummibåtJa
LivbojJa
BrandsläckareJa
AnkareVulcan anker 33 kg med 80 m og 10 mm kæde (2022)
RäddningsbåtSeasava pro iso, ISO 9650-1A 2022 service indtil 4/2024
Övrig utrustningJf. udtømmende liste
Diverse
Strömförsörjning 230VJa
BåtnamnIris
Batterier1 x Excide AGM 140Ah + 3 x Victron AGM 240aH
TryckvattensystemJa
VarmvattenbehållareJa
LänspumpJa
GeneratorSolpaneler samt hydrogenerator
VinschItalwinch 1500w (2022)
Elektrisk vinschJa
VattentankJa
SkrovnummerSE-HRM42115C898
Vattentank (i liter)685 (to tanke)
CE-godkändJa
Bevis på betald moms inom EU.Ja
EpirpRescue-me Epirb1 ocean signal (2022)
WatermakerJa

Beskrivning och utrustningslista tillhandahålls av ägaren och YachtBroker ansvarar inte för eventuella fel eller felaktigheter.

Se även ...

YachtBroker är Skandinaviens största kedja av professionella båtmäklare och hjälper varje år hundratals nöjda kunder att köpa och sälja båtar.