Priset konverteras till din lokala valuta baserat på den aktuella växelkursen.
Sailboat 50 feet steelboat - Blue Ocean Sailing
ASYNJA är en stagsegelskonare som färdigställdes hösten 1990 - registrerad 1991.
Konstruktion och byggande inspekterades av Sjöfartsverket.
Skrovet är byggt i fartygsstål, överbyggnad, däck och sittbrunn i rostfritt stål (4mm härdat stål - fartygstaal).
Båtens däck är täckt med korkmaterial, mycket lätt att underhålla och bekvämt att gå på.
Båten är idealisk för långdistanssegling, blå havssegling och har rest större delen av vägen runt världen och är lämplig för segling i Arktis. Båten är utrustad med all tänkbar utrustning för världsomsegling och för att bo i båten som en seglande husbåt.
Stagsegelriggen bär fyra försegel, storsegel och är förberedd för spinnaker. Rullseglen är or
ASYNJA är en stagsegelskonare som färdigställdes hösten 1990 - registrerad 1991.
Konstruktion och byggande inspekterades av Sjöfartsverket.
Skrovet är byggt i fartygsstål, överbyggnad, däck och sittbrunn i rostfritt stål (4mm härdat stål - fartygstaal).
Båtens däck är täckt med korkmaterial, mycket lätt att underhålla och bekvämt att gå på.
Båten är idealisk för långdistanssegling, blå havssegling och har rest större delen av vägen runt världen och är lämplig för segling i Arktis. Båten är utrustad med all tänkbar utrustning för världsomsegling och för att bo i båten som en seglande husbåt.
Stagsegelriggen bär fyra försegel, storsegel och är förberedd för spinnaker. Rullseglen är original men funktionella.
Motorn är en 6-cylindrig Volvo Penta TMD 41A på 150 hk.
Interiören/utrustad med snickerier i amerikansk ek. Maskinrum med arbetsbänk, pentry, skepparhytt, toalett och dusch midskepps, salong, navigationsutrymme och 2 gästhytter med vardera två bäddar och delad toalett och dusch. Fören och aktern, som innehåller stuvutrymmen, bildar kollisionszoner som är separerade från resten av båten med vattentäta skott.
I akterhytten finns en Refleks-dieselspis och 2x1050W elvärmare i vattenvärmesystemet. Elvärmarna styrs av en rumstermostat i fören.
Cockpiten skyddas av en robust vindruta i metall / plexiglas och en sprayhood. Cockpiten är teak och i gott skick. Styrning sker med en ratt på piedestalen eller autopilot eller vindroder.
Ankarspelet och bogpropellern på 10,5 hk manövreras också från styrpositionen.
Omfattande utrustningslista och detaljer:
RIGGNING
Riggen är fransk Isomat med två master som står på däcket.
Vantarna och stagen är överdimensionerade (12 mm) och tillverkade av rostfritt stål.
Alla försegel har rullande jibbarrangemang som manövreras från sittbrunnen.
SEIL
Alla segel har använts sedan 1991 med årligt underhåll och inkluderar:
1 Genua 150%.
1 Genua 110%.
2 jibbar för starka vindar
1 storsegel
MOTORER
Huvudmotorn är en 6-cylindrig Volvo Penta 41 A med 150 hk.
Transmissionen består av en Borg-Warner Velvet Drive vinkelväxel och en Aquadrive flexibel koppling med CV-länk.
Propelleraxeln är tillverkad av rostfritt stål. Propellerdrevet har en diameter på 40 mm och propellern är fast och trebladig.
Bränsletanken är integrerad i kölen och är ansluten till motorn via kopparrör. Bränslet passerar genom ett Racor bränslefilter med vattenseparation och en bränslepump. Generatorn är en Kohler 8kW generator som drivs av en Yanmar 3HMFL-K 35hp dieselmotor med värmeväxlare.
ELSYSTEM
Det elektriska systemet är väldokumenterat och består av en batteribaserad 24 Volt DC-enhet med en omvandlare som
omvandlare som levererar 12 volt till vissa komponenter, och en 220 volts AC-strömförsörjning. Alla kablar är tvåpoliga
och av väldimensionerad marin kvalitet.
24VDC
Ger huvudspänning till belysning, kyl och frys, fläktar, tryckvattenpumpar, avlopp, dränering och cirkulation samt kortvågsradio. Anslutningar på panel i pentry, maskinrum och akterkabin.
12VDC
För VHF, navigationsinstrument och belysning på sjökortsbordet.
BATTERIBANK
Batteribanken innehåller 4 x 12 volts batterier, underhållsfria och okänsliga för lutning i alla riktningar. Batterierna är kopplade parvis i serie för att uppnå en spänning på 24 volt. Batteribankens kapacitet är ca 520 AH.
LADDNING
Batteriladdning sker från tre källor, via kabel från 220 VAC landströmsanslutning, från båtens eget 220 VAC elsystem, eller från en extra generator, 28 VDC, 100 Amp, på huvudmotorn. Laddning från land och från Kohler-generatorn sker med en Victron 35 laddare/spänningsomvandlare, som accepterar både 50- och 60-perioders växelström.
220 VAC
Växelspänningen ombord kommer från tre källor, från landströmsanslutningen, från båtens egen generator och från
generator och från batteribanken via spänningsomvandlaren, som har en kontinuerlig kapacitet på 1300 watt.
TRYCKVATTENSYSTEM
Tryckvattensystemet inkluderar varmt och kallt vatten med kranar i pentryt och toaletterna.
Kallvattnet i pentryt renas i ett kolfilter. Pumpen är tystgående.
VÄRMESYSTEM
Värmesystemet är vattenbaserat med radiatorer i hytter, salong och byssa. Värmekällan är elektriska patroner
2x1050W eller Reflex dieselpanna. Elpatronerna styrs av en rumstermostat.
WATER MAKER - Används inte idag. Okänt skick.
En avsaltningsanläggning installerades 1996. Den har en kapacitet på 70 l/timme (ej aktiv). Kan tas i drift igen av köparen.
GASHÅLLARE
LPG-cylindrar 2 PC10 i behållare med fjärrventil och läckindikator på akterdäcket. Gasindikator i salongen.
VATTEN- OCH DIESELTANKAR
4 vattentankar är placerade midskepps och har en kapacitet på 860 liter.
Dieseltanken är en del av kölen och rymmer 1180L.
SYSTEM:
Navigationssystem: B & G Hydra 330 System
Autopilot: B & G ACP-2
Kortvågsradio: Skanti HF-SSB
VHF: KOMPAKT VHF RT 2047/D
AIS transponder/ responder: AIS True Heading CTRX Graphene
Fartygsnätverk: NMEA 0183
ASYNJA är en stagsegelskonare som färdigställdes hösten 1990 - registrerad 1991.
Konstruktion och byggande inspekterades av Sjöfartsverket.
Skrovet är byggt i fartygsstål, överbyggnad, däck och sittbrunn i rostfritt stål (4mm härdat stål - fartygstaal).
Båtens däck är täckt med korkmaterial, mycket lätt att underhålla och bekvämt att gå på.
Båten är idealisk för långdistanssegling, blå havssegling och har rest större delen av vägen runt världen och är lämplig för segling i Arktis. Båten är utrustad med all tänkbar utrustning för världsomsegling och för att bo i båten som en seglande husbåt.
Stagsegelriggen bär fyra försegel, storsegel och är förberedd för spinnaker. Rullseglen är or