Swan 38 - 1976. New Engine 2013, Hull painted 2023 and other upgrades
Märke
Swan
Modell
NAUTOR SWAN 38 - 1976
År
1976
Motor
Bukh DV24
Bränsle
Diesel
Längd
11,66 m (38,3 ft)
Bredde
3,34 m (11 ft)
Djup
2 m (6,6 ft)
Vikt
8,3 ton
Skrov
GRP
Location
FARO, PT
EUR 95 000
SEK 1 059 000*
*
Priset konverteras till din lokala valuta baserat på den aktuella växelkursen.
Swan 38 - 1976. New Engine 2013, Hull painted 2023 and other upgrades
SWAN 38 En båt med enastående klassisk design, förstklassig kvalitet och enorm respekt för sin prestanda och stabilitet.
Det som gör Swan 38 bättre än någon annan yacht i sin storlek är dess förmåga att segla på öppet hav under alla väderförhållanden, med snabba seglingsegenskaper nära vinden, samtidigt som besättningen är bekväm, säker och väl utvilad.
Det fortfarande berömda finska varvet NAUTOR beställde designen av de legendariska arkitekterna Sparkman & Stephens 1974. Nautor hade redan haft stora kommersiella framgångar med en rad S&S-designade Swans från 36 till 65 fot. Swan 38 designades som en mer kompakt version av deras enastående framgångsrika Swan 42-design från 1967, som hade visat sig vara en fantastisk prestanda
SWAN 38 En båt med enastående klassisk design, förstklassig kvalitet och enorm respekt för sin prestanda och stabilitet.
Det som gör Swan 38 bättre än någon annan yacht i sin storlek är dess förmåga att segla på öppet hav under alla väderförhållanden, med snabba seglingsegenskaper nära vinden, samtidigt som besättningen är bekväm, säker och väl utvilad.
Det fortfarande berömda finska varvet NAUTOR beställde designen av de legendariska arkitekterna Sparkman & Stephens 1974. Nautor hade redan haft stora kommersiella framgångar med en rad S&S-designade Swans från 36 till 65 fot. Swan 38 designades som en mer kompakt version av deras enastående framgångsrika Swan 42-design från 1967, som hade visat sig vara en fantastisk prestandabåt på alla nivåer av racing. Det är en "huvudvändande" design med den flushdäckliknande designen och de unika, inbäddade spinnakerbommarna på båda sidor av däcket.
38:an är byggd i verkligt hög kvalitet. Dess ryggrad är en massiv balk i rostfritt stål som är fast gjuten i skrovets botten. Denna styva bas bär belastningen från masten och den 3500 kg tunga kölen, vilket ger GRP-skrovet enorm styrka och styvhet. De flesta av båtarna byggdes med ett teakdäck som lades vackert ovanpå GRP-topplisten. Teaken i den här båten (Albert) är original men i gott skick.
Totalt byggdes 116 exemplar av 38-fotaren mellan 1974 och 1979. Denna båt från 1976 har serienummer 75.
Med 8 bäddar har du plats för hela familjen eller besättningen. Under däck finns pentry, toalett, möjlighet till 4 bäddar i salongen, en hytt i fören och en akterhytt med två längsgående bäddar. År 2013 utrustades båten med en ny Bukh DV2-motor och 2023 målades skrovet med Awlgrip.
Under däck är snickerierna perfekta och polerade till en möbelsnickares finish och fortfarande i gott skick. Swan 38 ansågs vara en rymlig yacht på sin tid, och även om den nu inte jämför med moderna yachter av samma längd, ger de djupa sektionerna och den relativt stora förskjutningen av skrovet gott om volym, så lagringsutrymmet är generöst och användbart.
Det finns bra pilotkojer bakom sofforna, så att off-duty besättningen kan sova säkert i dåligt väder - manluckor för dessa, naturligtvis. Det framåtvända kartbordet i babord gör att navigatören kan arbeta i ett stort, plant område med skottutrymme för instrument, förvaring under bordet för kartor och pappersarbete och en användbar hylla för pilotböcker eller andra föremål, utan att störa den vilande besättningen. Den rimligt stora byssan / köket ligger på motsatt sida av trappan från cockpiten. Det finns också ett stort förvaringsskåp bakom navigatorn.
Längre akterut finns en privat akterkabin under cockpiten. Den nås via en kort (något låg) passage på babordssidan och har en dubbelkoj och en enkelkoj på babordssidan och förvaringsutrymme i mitten.
Framför masten finns en toalett / dusch på babordssidan, en garderob och lådutrymme på styrbordssidan. Längre fram domineras den främre kabinen av lagringsutrymme för extra segel (som CODE-0 och de tre gennakarna, extra genoa och jolle). Den kan användas som en dubbelkabin, med två enkelsängar eller en stor triangulär säng.
Sittbrunnen är utformad för enkel segling och hantering samtidigt som den är väl skyddad med den större modellen av den ursprungliga sprayhood, skräddarsydd i Storbritannien.
Swan 38 är en lättseglad båt som är känd för sina utmärkta prestanda. Hennes breda däck ger snabbt och säkert manöverutrymme för besättningen för segelhantering och hamnmanövrar, och den enkla riggen med en enda spridare gör att hon kan seglas korthänt.
Innan de nuvarande ägarna hade hon två ägare. Den första ägaren köpte henne från Sverige och placerade henne i Genèvesjön i Schweiz (sötvatten) och höll henne skyddad eller inomhus under vintertid). Hon var då bara dagseglad. Den andra ägaren lät transportera henne till Storbritannien, där hon också användes nästan uteslutande för dagsegling och främst klubbracing (med ständigt förbättrad segelgarderob), och bara på sommaren. Hon ägs nu av två tyska herrar som också skyddar båten på land varje vinter och har interiörförbättringar utförda på specialiserade varv. De har framgångsrikt slutfört följande: nytt elsystem 2019, nya fönster 2021, helt nytt undervattensskydd 2023, ny - original - AWLGRIP-färg på skrovet 2023.
Nuvarande ägare köpte henne efter en lång sökning 2018 i Storbritannien och seglade henne i Baltikum och senare ner till Portugal och Algarve-kusten, där hon är nu. De älskar att segla henne men har inte längre tid att segla på grund av arbete i Tyskland och är därför redo att låta henne gå till nya ägare.
Det största extra pluset för denna båt är - den vackra skrovfärgen 2023, den nya motorn och full segelgarderob. Målat skrov håller henne alltid snygg och glänsande, utan behov av större polering och vaxning.
Den stående riggen förnyades (ledningar) 2013 och inspekterades 2017.
Yachten är för närvarande förtöjd i Marina de Lagos i Lagos, Portugal, men är planerad att komma i land i Portimao, Portugal, under våren i år (2024).
FAKTA
ÅR OCH STORLEK:
MODELL: NAUTOR Swan 38 Sparkman & Stevens 38 Nr 075 (av 115)
ÅR: 1976
Båtens namn: Albert
Längd: 11,66 m
Bredd: 3,52 m
Djupgående: 2,00 m
Deplacement: 8,3 ton
Ballast: 3,2 ton
Költyp: fen, bly; Skeg roder.
Skrov: GRP, vit, ny färg 2023 AWLGRIP, original vit med blå ränder
GALLEY
Gashäll med grill - 3 brännare Eno
Kyl 12V Isotherm Compact Classic med frys ny 2019, 60 liter
Diskho i rostfritt stål
Förvaringsskåp och skåp
1 x induktionshäll, 1 x vattenkokare, 1 x espressobryggare alla 220v
ELEKTRISK
1 x 110 amp. motorbatteri 2013.
2 x 120 amp. servicebatterier - 2021/2022
Laddas av motorgenerator och 220v landström
ANKARE O.A:
Ankare: 1 x CQR plog på Lewmar ankarspel, kedja 40 m och 1 x Danforth med 60 m linje, 1 x akter med 30 m linje.
Elektriskt ankarspel.
Bogspröt i rostfritt stål.
Kedge ankare med kedja och väg.
ALLMÄN UTRUSTNING
Rostfritt stål pushpit, pulpit & wire.
Badstege.
Sprayhood
Skydd för sittbrunn.
Storsegelöverdrag - (2015).
Lee brädor & lee vindskydd.
Handtag till vinschar.
Klocka och barometer.
Windows, luckor: 6 x nya fönster (härdat glas) från Sailinvest Tallinn 2022
3 x luckor original, mycket bra och tätt
2 x lucköverdrag blå, OK, 2014
Gummibåt
Utombordsmotor - Mercury 3,5 hk
SÄKERHETSUTRUSTNING
Livflotte
Brandsläckare.
Nödraketer.
Stödben
En elektrisk länspump. (2020)
En manuell länspump. (2023
Dan-boj och en livboj monterade på den bakre predikstolen
RIGG
SLOOP RIGG
Svan enkel spridare genom mast.
Mastspår och segelvagnar - 2014.
Seldon bom - 2014.
Wire riggning (2014)
Harken rullande huvudstöd.
2 x spinnakerbommar av aluminium infällda i däcket.
Justerbart inre förstag.
Monterbar bågsprit - (2017)
Svanhals och bomfäste inspekterades och behandlades - (2017)
SEGEL
Stor: 1 NORD, 3DL helt batten 2013, GOTT skick, sista service (2023)
(tre rev, Harken kullagrade mastglidare (2014))
Genua: 1 x 110%, NORTH, 3DL fullriggad 2013, gott skick, senaste service (2023)
1 x 130% Hood, dracon, aldrig använt, ser helt nytt ut, (2016)
Harken rullsystem 2014, reparerat (2019)
Kod Noll 1 x 75m2 svart, Rollytaskers, topprullning utan slut, helt ny 2023
Spiler: 1 x Hyde Cruising Chute Spi, OK, (2005)
1 x Half Ounce Spi, OK, 2000
1 x Asym Spi (gennacker) blå, mycket bra, (2017)
Lazyjacks, Lazybag lazyjacks och blå Lazybags, OK, (2014)
VINSCHAR
2 x Lewmar 43- 2 hastigheter
2 x Lewmar 40- 2 hastigheter
2 x Stor självsvansande 50 Harken- 2 hastighetsvinsch i cockpit för Genoa
2 x Lewmar 43- 2 hastighet spinnaker vinsch
1x Lewmar fall.
SWAN 38 En båt med enastående klassisk design, förstklassig kvalitet och enorm respekt för sin prestanda och stabilitet.
Det som gör Swan 38 bättre än någon annan yacht i sin storlek är dess förmåga att segla på öppet hav under alla väderförhållanden, med snabba seglingsegenskaper nära vinden, samtidigt som besättningen är bekväm, säker och väl utvilad.
Det fortfarande berömda finska varvet NAUTOR beställde designen av de legendariska arkitekterna Sparkman & Stephens 1974. Nautor hade redan haft stora kommersiella framgångar med en rad S&S-designade Swans från 36 till 65 fot. Swan 38 designades som en mer kompakt version av deras enastående framgångsrika Swan 42-design från 1967, som hade visat sig vara en fantastisk prestanda