8 m CR classic
FacebookLinkedIn
  • År
  • 1952
  • Motor
  • Yanmar
  • Bränsle
  • Diesel
  • Längd
  • 13,41 m (44 ft)
  • Bredde
  • 3,1 m (10,2 ft)
  • Djup
  • 2,5 m (8,2 ft)
  • Vikt
  • 13 ton
  • Skrov
  • Trä
  • Location
  • Asker, NO
NOK 699 000
SEK 696 700*
*
Priset konverteras till din lokala valuta baserat på den aktuella växelkursen.

44-foot classic sail yacht built in 1952

O8mCR "Glæden" är en 44-fots klassisk segelbåt, designad av Christian Jensen 1942 och byggd på Grimsøykilen Trebåtbyggeri i Skjeberg 1952. Det ursprungliga namnet var "Veni" och fartyget är känt för sina många regattasegrar. Båten är byggd med hud av oregon pine, ek i spant, bog och köl. Fartyget är byggt i en serie om fem segelbåtar enligt Christian Jensens ritningar. Alla dessa finns kvar idag, "Krabat" i England, "Arabella", "Christina" och "Vinga" finns på Blommenholm.
Den ursprungliga riggen ersattes 1968 med en aluminiummast och en rostfri stående rigg. Vintern 1986-87 totalrenoverades "GLÆDEN" hos Risør Trebåtbyggeri A/S.

Skrovet: Järnkölen avlägsnades och alla bultar i kölen, bottenstocken och bogen ersattes me
O8mCR "Glæden" är en 44-fots klassisk segelbåt, designad av Christian Jensen 1942 och byggd på Grimsøykilen Trebåtbyggeri i Skjeberg 1952. Det ursprungliga namnet var "Veni" och fartyget är känt för sina många regattasegrar. Båten är byggd med hud av oregon pine, ek i spant, bog och köl. Fartyget är byggt i en serie om fem segelbåtar enligt Christian Jensens ritningar. Alla dessa finns kvar idag, "Krabat" i England, "Arabella", "Christina" och "Vinga" finns på Blommenholm.
Den ursprungliga riggen ersattes 1968 med en aluminiummast och en rostfri stående rigg. Vintern 1986-87 totalrenoverades "GLÆDEN" hos Risør Trebåtbyggeri A/S.

Skrovet: Järnkölen avlägsnades och alla bultar i kölen, bottenstocken och bogen ersattes med syrafast A4-stål. Nya ekspant laminerades runt masten. Mastfisken byttes och bottenstockarna under bytet till laminerade ringramar som är anslutna till ekramarna. Bultar mellan spant och bottenstockar är nu syrafasta. I skinnet byttes skruvar och bultar till syrafasta. Mellan brädgångarna finns ett sågat spår där en list har limmats in. "Skinnet" är sedan limmat och "justerat" samt slipat, oljat och målat.

- Rodret har förstärkts och roderytan ökats.

Däck och överbyggnad: Däcket var nytt 1986 och uppbyggt med 2 lager vattentät plywood som är epoxylimmad och spikad till balkarna. Ett lager av 7 mm teak är limmat och häftat (bronskramp) till faneren. Basbordet med teak slitram är nytt. Cockpiten är ny. Kabintaket har slipats ner, Versatex-tyg har limmats på och all mahogny har återställts. Nytt takfönster över toaletten. All mahogny är lackerad i 10 lager med en 2-komponent polyuretanlack.

Inredning: Toaletten är ny 1986. Salong och push-in kajplatser akter har renoverats. Nya sits- och kuddöverdrag har sytts. Bågen och köket har renoverats.

Utrustning/motor: Alla tekniska system är för nya. Ny dieseltank vid 110L. Yanmar
Diesel 4JHE 44Hp motor från 1986 är fortfarande ombord med självjusterande propeller.

När det gäller skrovet verkar fartyget vara rimligt intakt från 1952. Båten har kvar sin ursprungliga järnköl. Mycket har dock förändrats sedan "Glæden" seglade från Grimsøykilen, allt från däck till rigg har bytts ut, och ett antal nya tillägg har gjorts till interiören. Båtens antikvariska värde måste därför bedömas ur ett processautentiskt perspektiv. Det är förutsebart att alla sådana fartyg kommer att förändras över tid - dels för att möta nya krav och förväntningar, dels för att denna typ av fartyg alltid är i privat ägo och formas därefter.

Hon är väl underhållen av samma ägare under de senaste 23 åren, innan hon såldes till den nuvarande ägaren för 2 år sedan. Kontinuerligt uppgraderad för enklare hantering och komfort, och därför lämplig för en familj, samtidigt som båtens själ behålls. Glæden har 6 bäddar; 2 i fören, 2 i salongen och 2 akterut, samt ett praktiskt kök med två gasbrännare. Nya föremål under de senaste åren inklusive stående rigg, elsystem, syrafast septiktank, ankarspel, seglingsinstrument, badstege i mahogny, leder, syrafast 10 mm ankarkedja, solpanel etc.

Båtförtöjning, förvaringsbod och förvaring kan erbjudas i Norge. Moms betalas till Norge.

Under säsongen 21/22 har följande uppgraderats på denna vackra yacht:
Grundlig behandling under vattenlinjen med antifouling och primer, samt byte av träverk i urtag i kölen.
Slipning och målning av fribord
Byte av några pluggar i teakdäcket
Ny Max-Prop Classic 3-bladig propeller med automatisk fjädring (gör 7 knop vid max dragkraft)
Motorservice och uppgradering av avgassystem
Uppgradering av det trycksatta vattensystemet
Byte av vinschar i sittbrunnen till Lewmar
Byte av vajervinschar på masten till Lewmar- och Dynema-repvinschar.
Byte av storsegelskot
Uppgradering av dieselpåfyllning och tankanslutningar
Ny manuell länspump för komplett Whale Gusher Titan-lösning
Båten är registrerad i det norska fartygsregistret GLÆDEN/LK2667


Mäklarens beskrivning: En sällsynt möjlighet att äga en av Norges vackraste 8m CR. Dessutom har båten uppgraderats till moderna tider, med lösningar som fungerar idag, för god komfort och säkerhet ombord. Båten är mycket väl underhållen. Yachten kommer att segla bra med sin djupa köl och stora segelområde.

Utrustning:
2017 Landström.
2017 Laddning.
2021 Batterier.
2020 Solpanel.
2016 Elektriskt ankarspel, 1600 watt.
2019 ny länspump.
Bruce syrafast ankare 18,5 KG.
GPS och kartplotter från 2017.
Original kompass från 1952.
Storsegel från 2008.
2018 Toalett.
2018 Hålltank.
2017 Gas.
2017 Spis.
2012 Cockpit tält.
2018 Mahogany badstege.
2018 Raymarine vind, logg och ekolod.
Sloop Sparlight Masthead 18 meter hög mast.
100 liter färskvattentank.
60 liter varmvattentank.
50 liter kylbox.
Dieseltank på 110 liter.
Kylskåpet är gjutet i järn.
Masttoppsrigg i aluminium, inklusive bom och spinnakerbom
Rullbom för rullande storsegel
Rullstag från Reckmann med Genua
Förberedd för kutterstag och tacklar.
O8mCR "Glæden" är en 44-fots klassisk segelbåt, designad av Christian Jensen 1942 och byggd på Grimsøykilen Trebåtbyggeri i Skjeberg 1952. Det ursprungliga namnet var "Veni" och fartyget är känt för sina många regattasegrar. Båten är byggd med hud av oregon pine, ek i spant, bog och köl. Fartyget är byggt i en serie om fem segelbåtar enligt Christian Jensens ritningar. Alla dessa finns kvar idag, "Krabat" i England, "Arabella", "Christina" och "Vinga" finns på Blommenholm.
Den ursprungliga riggen ersattes 1968 med en aluminiummast och en rostfri stående rigg. Vintern 1986-87 totalrenoverades "GLÆDEN" hos Risør Trebåtbyggeri A/S.

Skrovet: Järnkölen avlägsnades och alla bultar i kölen, bottenstocken och bogen ersattes me

Förteckning över utrustning

Motor
HP44
Motorår1986
SötvattenkylningJa
PropelleraxelPropellaksel
PropellerNew Max-Prop Classic 3 blads med feather
Bränslekapacitet110
Segel och rigg
StorsegelJa
FörtöjningsprovJa
FörtöjningsprovGenua
BomkåpaJa
RullningJa
Navigering
LandternsJa
Däck
Däck i teakJa
Teak i sittbrunnenJa
Stanchion och safetylinerJa
SimningsplattformNej
Utrustning
FendrarJa
FörtöjningslinorJa
Vinter vaggaNej
BrandsläckareJa

Beskrivning och utrustningslista tillhandahålls av ägaren och YachtBroker ansvarar inte för eventuella fel eller felaktigheter.

Se även ...

YachtBroker är Skandinaviens största kedja av professionella båtmäklare och hjälper varje år hundratals nöjda kunder att köpa och sälja båtar.