• Beneteau Oceanis 321 EU VAT Paid, Lagos Portugal #1
  • Beneteau Oceanis 321 EU VAT Paid, Lagos Portugal #2
  • Beneteau Oceanis 321 EU VAT Paid, Lagos Portugal #3
  • Beneteau Oceanis 321 EU VAT Paid, Lagos Portugal #48
  • Beneteau Oceanis 321 EU VAT Paid, Lagos Portugal #49
Beneteau Oceanis 321 EU VAT Paid, Lagos Portugal
FacebookLinkedIn
  • Märke
  • Beneteau
  • Modell
  • Oceanis 321
  • År
  • 1996
  • Motor
  • Volvo Penta D1-30F
  • Bränsle
  • Diesel
  • Längd
  • 9,95 m (32,6 ft)
  • Bredd
  • 3,42 m (11,2 ft)
  • Djup
  • 1,3 m (4,3 ft)
  • Vikt
  • 4,4 ton
  • Skrov
  • Glasfiber
  • Plats
  • Lagos, PT
EUR 43 000
SEK 468 000*
*
Priset konverteras till din lokala valuta baserat på den aktuella växelkursen.

Beneteau Oceanis 321 - 1996, Lagos Portugal

Beneteu Oceanis 321, 1996 - ny motor och stående rigg 2016

Välskött, uppdaterad med nyare och större 30 hk motor med endast 360 timmar, ny stående rigg 2016, sex fönster utbytta de senaste åren och mycket mer.
Denna version är den med 2 kabiner, varav en är den enorma akterkabinen med stor dubbelsäng och integrerade fjädermadrasser, förutom den härliga främre kabinen. Med den här båten får du en båt av god kvalitet i storleken strax under 10 meter lång - den mycket prisvärda storleken i marinor, men ändå en båt som känns så mycket större när du är ombord. En annan stor fördel är det grunda djupgåendet på bara 1,30 meter, vilket gör de flesta vikar, ankarplatser och floder tillgängliga där många andra inte kan gå.
Väl underhållen av de nuvarande ägarna med undervattensbehandling och
Välskött, uppdaterad med nyare och större 30 hk motor med endast 360 timmar, ny stående rigg 2016, sex fönster utbytta de senaste åren och mycket mer.
Denna version är den med 2 kabiner, varav en är den enorma akterkabinen med stor dubbelsäng och integrerade fjädermadrasser, förutom den härliga främre kabinen. Med den här båten får du en båt av god kvalitet i storleken strax under 10 meter lång - den mycket prisvärda storleken i marinor, men ändå en båt som känns så mycket större när du är ombord. En annan stor fördel är det grunda djupgåendet på bara 1,30 meter, vilket gör de flesta vikar, ankarplatser och floder tillgängliga där många andra inte kan gå.
Väl underhållen av de nuvarande ägarna med undervattensbehandling och antifouling varje år, förra gången i september 2024 och är planerad att gå i land igen på Sopromar-varvet i Lagos i juni. 2016-motorn och drivenheten är väl underhållna och servas alltid enligt Volvos rekommenderade standarder. Det har funnits 3 ägare och båten har aldrig använts för charter.

Oceanis 321 är en vacker, snabb, bekväm kryssningsbåt perfekt för ett par eller en familj som vill utöka sina kryssningsalternativ. Beneteau Oceanis 321 har visat sig vara den perfekta och optimala storleken för både längre resor och för dag / semesteranvändning. Lastutrymme med fyra fasta bäddar. Hon har en stor cockpit för säker segling och hamnaktiviteter, plus ett stort hopfällbart cockpitbord i teak med plats för upp till sex personer. Inredning i körsbärsträ, salong med U-formad soffa på styrbordssidan och rak soffa på babordssidan, förkabin med dubbel V-säng och en stor akterkabin med stor dubbelsäng. Mycket trevligt kök med dubbla handfat, gasspis med ugn och toppfodrat kylskåp med frysfack för isbitar etc. Köket har gott om förvaringsutrymme för köksredskap, mat etc. Toalett på styrbordssidan med dusch och manuell Jabsco-toalett. Förutom flera värmeelement som är installerade i båten, levereras den också med två kylfläktar i salongen och två i akter-/ägarhytten.

Beskrivning från tillverkaren (Beneteau):
När det gäller kryssning är Oceanis-serien robust och pålitlig. De seglar på alla världens hav, oavsett havs- och vindförhållanden. Den teknik som används vid konstruktionen är beprövad och testad: den inre konstruktionen, en verklig ram för skrovet, är förstärkt i områden som utsätts för stress och ger maximal skrovstyvhet. Som med alla Oceanis drar Oceanis 321 nytta av resultaten av forskning som utförts av Beneteau FoU-avdelning: mellan gelcoat och laminat är Beneteau Water Shield (ett Beneteau-patent) en riktig sköld mot gelcoatporositet och skyddar därmed skrovet. Skrovet är snabbt och effektivt i alla seglingsriktningar, med en lång vattenlinje och en vertikal bog som enkelt skär genom vågor och brytare. Bulbkölen med vingar och rodret som skyddas av en skeg ger bra roderkänsla, måttlig krängning och utmärkt stabilitet samtidigt som det grunda djupgåendet bibehålls. Oceanis 321 är också generös på däck med en stor "T" -formad cockpit, många porthål och luckor för ventilation, de enkla lakan (förda tillbaka till cockpiten på jammers) och kvalitetsvinschar och utrustning inklusive styv vang, rullande genua som hålls fri från ankaret, standard rattstyrning och öppning av akterspegeln med badplattform. Många portholes ger gott om ventilation i salongen och stugorna. Den inre volymen på denna 32,5 fot segelbåt är verkligen förvånande: från den "L" -formade köket till babord, till salongsoffan till styrbord, från den främre kabinen till akterhytterna, är utrymmet perfekt fördelat för maximal njutning och komfort. Den varma atmosfären i Oceanis 321 förstärks av rikedomen i det fint utformade lackerade körsbärsträet.

Båten köptes ursprungligen av de första ägarna i Storbritannien, som lanserade henne 1997 och mestadels seglade i det området under de första åren. År 2006 köpte den nuvarande ägaren båten, seglade i brittiska vatten och fick senare båten till Algarve i Portugal av en professionell skeppare, där de har seglat och bott ombord när de bodde i Lagos som sitt andra hem. Den ligger nu i Marina de Lagos, men är planerad att lanseras på Sopromar-varvet i Lagos i mitten av maj/juni.

Den nuvarande ägaren känner nu att innan ålder och hälsa blir ett problem, vill de spendera tid på andra aktiviteter och livsstilar och skickar därför TIPPLER vidare till nya ägare.
Båten är för närvarande registrerad i Irland och har status som momsbetald i EU.

Den nuvarande ägaren har investerat mycket för att hålla henne uppdaterad ... Några av de stora investeringarna är:
2014: Ny genua 120%.
2016: Ny 30 hk Volvo Penta MD30-motor, ny axel och 3-bladig hopfällbar propeller
2016: Cruising Shute - endast använd 5 gånger sedan ny.
2016: Ny stående rigg
2021: Nya AGM-batterier (2*90Ah servicebatterier + 1 startbatteri)
2024: Sex nya portlights / fönster
2025: Två nya luckor beställda och förväntas installeras maj/juni 2025

Utrustning och fakta:
Allmänt:
- Modellår 1996 (sjösatt 1997)
- HIN: 96UK38, skrovnummer 230
- Fartygets namn: S/Y TIPPLER
- Längd: 9,95 m (LWL: 8,95)
- Bredd/balk: 3,42 m
- Djupgående: 1,30 m
- Deplacement: 4400 kg (tom)
- Ballast: 1361 kg
- Masthöjd (Bridge Clarance) ca 14 m
- Takhöjd i salongen: 1,90 m
- Layout med två hytter (akterhytt och förhytt) och totalt 6 bäddar inklusive 2 i salongen.
- Ett huvud / badrum / toalett

motor:
- Volvo Penta D1-30F (cirka 360 timmar och från 2016)
- Motornummer: 896645 / 165758A
- Effekt: 30 hk
- Axel
- 3-bladig Volvo hopfällbar propeller
- Bränsletank: 61 liter (bakom akterkabinen)

Navigation och elektronik
- Plotter: Ingen plotter (ägaren använde iPad)
- Radar: Radar
- VHF: Radio Ocean RO4700
- A.I.S-mottagare
- Vind/Djup/Logg: Autohelm TriData
- Stereoanläggning
- Navtex NX300
- Garmin GPS152H GPS
- Raymarine ST4000+ hjulautopilot med ny styrenhet och panel

Rigg och vinsch:
- Masthead Sloop. Sparcraft Rigg (mast och bom)
- Stående däck med trappad mast. Förstag, babystag, topp- och bottenstag samt dubbelt akterstag.
- Bom och kick (Sparcraft)
- Bord för rullning: Facnor C30 Furlex
- Vinschar: 3 * Lewmar 30 + 1 * Lewmar 16
- All segelhantering tillgänglig i sittbrunnen
- Ny stående rigg 2016, och löpande rigg uppdateras kontinuerligt

Segel och duk:
- Storsegel - förmodligen original men i gott / fungerande skick
- Huvudsegel/Genoa 2014 i gott skick
- Cruising shute/Gennaker 2016 Mycket bra skick (använt 5 gånger)
- Storsegel/jibb
- Sprayhood i gott skick
- Cockpitöverdrag / tält i gott skick

Batterier och laddning
- Landströmsanslutning Ström: 240V systempanel med strömbrytare för uttag, batteriladdare
- 12V DC-system
- Batteri 1: Startbatteri i akterkabinen (2021)
- Batteri 2+3: 2*90 Ah för servicebanken som finns i sjukhuset (2021)
- Laddare: Sterling Power 220v/12v laddare (2023)
- Landström 220v (med 220-voltsuttag fördelade över hela båten)
- 80 watts solpanel på fören och separat solkontroll
- Belysning: LED på de flesta ställen
- Navigationsljus

Vatten, värme och sanitet:
- 1x färskvattentank - totalt 273 liter (under förliga kojen)
- Varmvattenberedare som värmer både via landström och motor.
- Jabsco toalett / huvud med manuell spolning
- Ingen spillvattentank installerad
- Vatten under tryck
- Dubbel SS-diskho i pentry
- Gasolinstallation med manuell avstängningsventil i byssan
- Gaslarm i pentry
- Gasolspis med 2 brännare och gasolugn i byssan
- Kylskåp med toppmatning i byssan
- Värmare: Ebersprächer - men har inte använts på flera år - okänt skick
- Flera värmeelement installerade för 220 volt landström
- Elektrisk länspump
- Manuell länspump i cockpit

Diverse utrustning
- Winlass - South Pasific - Electric, med ca 40 m galvaniserad kedja och 15 kg SPADE-ankare
- Diverse säkerhetsutrustning, flera brandsläckare etc.
- Global Fix Pro EPIRB
- SeaGo 4-personers offshore-livflotte (behöver service sedan 2023)
- Diverse förtöjningslinor, fendrar, verktyg och reservdelar
- Elspiselement för 240 volt (nytt och praktiskt när man är i marinan)
- Senaste undersökningen genomfördes april 2006. Rapport tillgänglig.
- INGEN jolle
- Suzuki 5hp F5AMHS-C utombordsmotor (köpt 2020)
Välskött, uppdaterad med nyare och större 30 hk motor med endast 360 timmar, ny stående rigg 2016, sex fönster utbytta de senaste åren och mycket mer.
Denna version är den med 2 kabiner, varav en är den enorma akterkabinen med stor dubbelsäng och integrerade fjädermadrasser, förutom den härliga främre kabinen. Med den här båten får du en båt av god kvalitet i storleken strax under 10 meter lång - den mycket prisvärda storleken i marinor, men ändå en båt som känns så mycket större när du är ombord. En annan stor fördel är det grunda djupgåendet på bara 1,30 meter, vilket gör de flesta vikar, ankarplatser och floder tillgängliga där många andra inte kan gå.
Väl underhållen av de nuvarande ägarna med undervattensbehandling och

Förteckning över utrustning

Motor
HP30
Motortimmar360
Motorår1996
Motornummer896645
SötvattenkylningJa
PropelleraxelAxis
Propeller3-blade folding
BogpropellerNej
Motorer360
Bränslekapacitet61
Hastighet6
Segel och rigg
StorsegelJa
StorsegelOriginal - ok condition
FörtöjningsprovJa
FörtöjningsprovGenoa 2014 Good condition
RigtypeSparcraft Masthead sloop
Kod 0Nej
SpinnakerNej
GennakkerJa
BomkåpaJa
Lazy JackJa
ZippackJa
RullningJa
SpinnakerstångNej
Masthöjd14
Navigering
KartplotterNej
LoggJa
DjupmätareJa
FiskesökareNej
VHF-radioJa
VHF-radioRadio Ocean RO4700
RadarJa
KompassJa
AutopilotJa
AutopilotST4000+ wheel (new controller)
LanternorJa
GPSJa
AnemometerJa
AIS responderYes
Inombords
SpisJa
KylareJa
ToalettJa
Septisk tankNej
DuschJa
Sängar4 + salon
Max höjd kabin (cm)190
TVNej
StereoJa
Längd på sängen (cm)210
UppvärmningJa
septiktankno
DäckstömningNej
Satellit-TV-antennNej
TvättmaskinNej
DiskmaskinNej
Cockpit
RorkultNej
RattJa
SprayhoodJa
kapellJa
CockpitbordJa
Dynor i sittbrunnenJa
Vinsch3*Lewmar 30 + 1*Lewmar 16
Däck
Däck i teakNej
Teak i sittbrunnenJa
Stanchion och safetylinerJa
BadbryggeJa
BadstegeJa
Total längd9,90
Utrustning
FendrarJa
FörtöjningslinorJa
Jolle / gummibåtNej
Vinter vaggaNej
VintertäckningNej
LivbojJa
BrandsläckareJa
AnkareSpade
RäddningsbåtSeago 4-pers (need service since 2023)
Övrig utrustningEPIRB, Electric Winlass, Outboard 5hp 2020, solar panel
Diverse
Strömförsörjning 230VJa
BåtnamnTippler
BatteriladdareJa
Batterier2*90AH + 1*start
TryckvattensystemJa
VarmvattenbehållareJa
LänspumpJa
Vägvagnno
Generatorno
AnkarspelElectric South Pasific
Elektrisk AnkarspelJa
VattentankJa
Skrovnummer96UK38 Hull#230
FartygsregisterIreland (EU)
Vattentank (i liter)273
CE-godkändJa
Bevis på betald moms inom EU.Ja
Epirpyes
WatermakerNej

Beskrivning och utrustningslista tillhandahålls av ägaren och YachtBroker ansvarar inte för eventuella fel eller felaktigheter.

Se även ...

YachtBroker är Skandinaviens största kedja av professionella båtmäklare och hjälper varje år hundratals nöjda kunder att köpa och sälja båtar.