Priset konverteras till din lokala valuta baserat på den aktuella växelkursen.
Germania 40 Ketch
Unik, robust och bekväm Blue Ocean-kryssare - Germania 40 Ketch "Pandora"
Drömmer du om att segla på öppet hav i en segelbåt som kombinerar komfort, säkerhet och solid byggkvalitet? "Pandora" - en sällsynt Germania 40 ketch - är just det. Den här båten är designad av den tyske designern Uwe Bartels och byggd på det berömda Ta Chaio-varvet i Taiwan och representerar en tid då hantverk och sjövärdighet gick hand i hand.
Båten utvecklades ursprungligen för långfärdskryssning av tysken Günter Voigt på 1970-talet och konstruerades med ett enda syfte: att erbjuda en säker och bekväm miljö för äventyr över världshaven. Den är byggd för att hålla, inte för kappsegling, utan för avslappnad och stabil segling med gott om utrymme och komfort - och med en lastvikt på cirka 12,5 ton är den säker i vattnet.
Drömmer du om att segla på öppet hav i en segelbåt som kombinerar komfort, säkerhet och solid byggkvalitet? "Pandora" - en sällsynt Germania 40 ketch - är just det. Den här båten är designad av den tyske designern Uwe Bartels och byggd på det berömda Ta Chaio-varvet i Taiwan och representerar en tid då hantverk och sjövärdighet gick hand i hand.
Båten utvecklades ursprungligen för långfärdskryssning av tysken Günter Voigt på 1970-talet och konstruerades med ett enda syfte: att erbjuda en säker och bekväm miljö för äventyr över världshaven. Den är byggd för att hålla, inte för kappsegling, utan för avslappnad och stabil segling med gott om utrymme och komfort - och med en lastvikt på cirka 12,5 ton är den säker i vattnet.
"Pandora" är byggnummer 10 av endast 10 producerade enheter, vilket gör henne till en mycket sällsynt syn - särskilt i danska vatten. Båten köptes 2011 och har sedan dess genomgått en omfattande renovering. I dag är hon extremt välskött och har uppdaterats med modern navigationsutrustning och komfortfaciliteter som vida överträffar den standard som gällde när hon byggdes 1980.
Följande är särskilt framhävt:
Segel & Rigg
* Storsegel (ca 35 m²): Nytt Elvstrøm storsegel från 2021 - bara seglat 25-30 timmar. Utrustad med 4 genomgående läkter, 2 rep och Zippack på bommen.
* Huvudsegel (ca 45 m²): Monterad på rullande förstag, äldre segelöverdrag ingår.
* Mess segel: Äldre, men funktionell, med bom presenning.
* Vinschar: Cirka 140 m² inkl. vinschstag.
* Genuastag: Genua / mellanstag, ca 100 m².
* Huvudmast: Höjd 16 meter.
* Messan mast: Höjd 11 meter.
* Riggtyp: Masttopp. Löpande rigg renoverad och delvis utbytt av Stotz Riggerne 2023. Alla linor i båda masterna utbytta 2024.
Navigation
* Kartplotter: B \ & G Vulcan 7 "monterad vid styrkonsolen.
* Logg, ekolod och vattentemperatur: Airmar DST 810s (installerad 2025).
* Anemometer: D\&G trådlös.
* VHF: Furuno RO-6800 med AIS.
* Bärbar VHF: ICOM M930 med nödknapp (2020).
* Bäringskompass: Silva.
* Autopilot: Coursemaster CM800i.
* Lanternor / lampor: Full täckning lanternor och 2 kraftfulla LED-däckljus för nattsegling.
* AIS-transponder (klass B): AIS-CTRX B.
Kajplatser och fack:
* Totalt 7 bäddar - varav 5 är i separata stugor.
* Boglucka med 2 bäddar, 2 skåp och gott om förvaringsutrymme.
* Salong med möjlighet till 2 extra bäddar, många skåp och förvaringsutrymme.
* Mate's stuga med enkelbädd och slutet utrymme.
* Stor akterkabin med plats för 2½ personer.
USB laddning:
* USB-laddare i alla 3 separata sovrum.
* 4 USB-uttag vid sjökortsbordet.
* 1 USB-uttag i cockpit.
Skafferi / kök
* Kylskåp med topplastning med liten frys.
* 2 sänkor med varmt och kallt tryckvatten.
* Dometic gasspis med 3 brännare, ugn, grill, gnisttändning och slingutrustning.
* Truma gasbrytare monterad i skafferi - stänger av gasflaskan i gasrummet på däck. Ny gasinstallation från 2024.
* Bra skåputrymme och många lådor.
Navigationsutrymme
* Navigationsbord med stationär och bärbar VHF, 12V cigarrplugg, Garmin GPS som backup, kartlampa, säkringspanel och lyftbar bordsskiva för förvaring av kartor etc.
Toaletter
* Styrbord: Elektrisk toalett, handfat och dusch med avlopp till gråvattentank och kallt/varmt tryckvatten.
* Babord: Manuell toalettpump, handfat och dusch med kallt/varmt tryckvatten och avlopp till gråvattentank.
* Holdingtank med pump och däckavlopp.
* Gråvattentank med pump.
Cockpit
* Mittcockpit med teakdörr.
* Styrkonsol med ratt och kartplotter.
* Sprayhood - äldre men i gott skick.
* Tvådelat bomtält som täcker hela cockpiten.
* Cockpitbord och kuddar.
Vinschar:
* 2 x Barlow självdragande vinschar.
* 2 x Barlow självdragande vinschar.
Däck och ankare
* Kiwigrip-fält - vita.
* Sjörelingar i 6 och 8 mm Dynema.
* Badstege för akterbad.
* Elektriskt ankarspel - Lofrans Kobra 1000W.
* Huvudankare: Rocna 25 kg med ca 80 meter 10 mm galvaniserad kätting - helt nytt 2024.
* Sternankare: 6 kg lättviktsanker (fästning?) Med ankarrulle.
Tillbehör
* 3 stora vanliga fendrar + 2 kulfendrar (54 cm).
* Många förtöjningslinjer.
* Vinterpresenning.
* Livboj och räddningsljus.
* Kastlina.
* 3 brandsläckare (2 vid motor, 1 i pantry).
* Brandfilt i skafferi.
* EPIRB - tillägnad fartyget.
* Många reservdelar och extra ingår.
Diverse
* Landström (230V) med kabel och nytt HDMI-relä (2024). 230V-uttag i alla rum.
Batteriladdare:
* 1 x CTEK 12V smart laddare
* 1 x CTEK 24V smart laddare
* DC-DC-laddare för akterbatteri + nytt isoleringsrelä
Batteribank (bly/syra):
* Startbatteri: 115 Ah
* Förbrukning 12V: 2 x 115 Ah
* Förbrukning 24V: 2 x Exide Marine 115 Ah
* Akterbatteri (ankarspel): 1 x Exide 115 Ah
Renovering och förbättringar - Pandora 2011 - 2025
Detta är endast relevanta reparationer och underhåll etc. I förhållande till fartygets nuvarande utrustning och försäljningen av båten ingår här. Allmänt underhåll ingår inte i listan.
2011 - Köp av Pandora.
- Flera inspektioner, slutligt köp i Gilleleje och fartyget seglade hem från Struer till Frederiksværk.
- Inspelning för vintern i oktober 2011
- Började slipa fribordet hösten 2011 (det tog 7 månader att slipa hela fartyget)
- 2 stora varv med hem - separerade, rengjorda och smorda med syrafritt fett - ska göras vart 2-3 år.
- 2 små kölar separerade på båten rengjorda med fotogen och smorda med syrafritt fett - måste göras vart 2-3 år.
2012 - Slipning och målning av fribord - nya segelskydd, sprayhood och tält.
- På våren slipas fribordet helt och hållet.
- Epoxispackel på ojämnt fribord.
- 6 lager epoxi - Ljus primer med roller + slipning
- Täcka blå linje + spruta 4 lager Hempel Poly Best 2K marinblå med en aning svart
- Färdigt fribord + sprutade 4 lager Hempel Poly Best 2K vit
- Färdigt fribord + blå linje den 25 maj 2012
- Fantastiskt resultat! - Följde Hempels målningsprogram med teknisk support längs vägen från dem.
- Installation av helt nya segelskydd mizzen, lazy bag, sprayhood och tält för hela båten.
- Demontering, rengöring och kontroll av alla sjöventiler i båten. rengjorda, smorda och återmonterade.
- Byte av bronsventil till diskbänk (med rätt legering)
2013 - Renovering av salongen och ny Webasto oljepanna och rördragning.
- Allt träverk i salongen och pantry (kök) helt slipat + 5 lager Hempel Vanish-lack (matt lack)
- Alla beröringsytor, grepplister och rundade ytor har fått 5 lager Hempel Glossy (blank lack)
- Ny Webasto 6KW oljepanna inköpt och installerad i båten. Installation av rumstermostat för temperatur i hytten. Nytt avgasrör, insug och ledningsnät för Webesto.
- Inköp och installation av en ny självsugande pump i sumpen.
- Nya blandare i båda badrummen.
- Nedtvättning av hela salongen - skåp, hyllor etc. målade med Hempel 1K färgolja
- Byte av tyg på alla kuddar i fartyget 18 kuddar totalt + impregnerade 2 gånger.
- Inköp och byte av ett helt nytt kylsystem i pantrykylaren. Kan nu även användas som frys. Kylingenjören testade systemet och det fungerar perfekt
2014 - Ny spis och genomgång och renovering av elnätet. Ny motorpanel och bränslemätare.
- Renovering av pentry med stänkskydd i rostfritt stål, ny blandare och ny spis med 3 brännare, elstartad ugn med grill och ugnsbelysning.
- Genomgång av ledningar i fartyget. 12v och 24v:
3 stora svarta säckar med döda kablar tas ut ur fartyget.
Byte av alla kablar på motorn och i maskinrummet till nya förtennade marina kablar.
Ny instrumentpanel och kablage för Perkins + ny tankmätare och rengöring av tanken.
(Ska göras vart 2-3 år)
- Namngivning av Pandora i Frederiksværk hamn.
2015 -
- Pilestat (styrbox) demonterad och renoverad. Målad med 4 lager Hempel Poly Best 2k.
- Styrpumpen för hydraulisk styrning skickad för renovering hos BRDR. Petersen i Gilleleje.
- Nytt gasreglage och växelspak (Teleflex B80S)
- Nya kablar för teknoflex + de gamla lagrade som reserv
- Ny uppblåsbar båt /OC Seven Ocean
- Inköp av 2 110ah marina batterier för konsumentsidan
- Inköp och installation av Ctek 12v pulsladdare
2016-
- Renovering av cockpit, målad med 1k + träverk renoverat med diverse nya teakpluggar och efterföljande rengöring av träverket.
"TIPS - Slipa inte utan använd kemikalier - toalettrengöring, saltsyra och neutralisera med tvål, då ser det ut som på bilderna.
- Installation av 2 nya LED-strålkastare i massmasten och huvudmasten - då finns det arbetsljus på däck :)
2017-
- Ny fartygsradiostation - Furuno RO-6800/AIS + certifierad av den danska sjöfartsmyndigheten
- Borttagning av de gamla stötstöden vid masten
- Byte av trävirket runt luckan, nya glidskenor och rostfri plåt.
- Borttagning av de gamla Dorado-ventilerna + installation av en ny elektrisk ventil i det bakre sovrummet
- Gammal brunskalad Treadmaster skalades av i små minibitar - hårt manuellt arbete med en mejsel. Tog hela vintern. Slipning av hela däcket, fyllning med 2k epoxispackel och målning två gånger med 1k vit däcksfärg.
- Våren 2018 målade jag däcket + halkskydd med Kiwigrip halkskyddsfärg
2018 - (båten låg kvar på land under hela 2018, medan motorn byttes ut och olika större reparationer pågår)
- Den gamla Perkins 4-108 har tjänat sin militärtjänst + för mycket buller, olja och instabil temperatur - inte längre - ut med Perkins.
- Renovering av motorrummet. Asbestplattor ut, ny pro. maskinrumsisolering (en bekant som arbetar med ljudisolering i fartyg) monterad i hela maskinrummet. Målning av maskinrummet, kontroll och målning av dieseltanken, nya vattenslangar för kall- och varmvatten installerade i maskinrummet
- Professionell full sandblästring av hela botten. Jag är mållös över hur fin den är efter sandblästringen (zooma in på bilderna) inte ens den minsta ojämnhet, det ser ut som något som gjöts igår och är helt slätt i hela botten.
- Bisgaard Gilleleje är konsult för konstruktionen av basen. Materialet har köpts från honom. Full utjämning av basen med epoxifyllmedel + efterföljande slipning. Sedan 8 lager epoxiprimer och 2 lager sealer och slutligen 2 lager bottenfärg - botten är som ny.
- Renovering av träarbeten etc. i hela akterkabinen. Byte av träverk och paneler + tryckimpregnering före montering. Slipning och 6 lager lack på väggar, trappor etc.
- Kompass renoverad med nytt membran och kompassvätska från Weilback
2019
- Inköp och installation av nyare (2006 - 1300 timmar på klockan) Yanmar 4JH2E - 50 HP. Smeden gör nya fundament, motorn startas, körs och drar som en dröm. Det har gjort det hela vägen fram till idag 2024, fantastisk maskin. Maskinen kontrollerades av mekanikern före köpet där kompression, oljetryck etc. kontrollerades allt är som det ska vara.
- Ny propeller inköpt från Rudes propellrar som har räknat ut storleken för motorn. Förväntad maxhastighet 8 knop - Vid normal drift vid 1800 rpm 6 - 7 knop.
- Renovering av golvet i hela fartyget. Jag tar upp golvbrädorna, tar bort/byter ut konsolerna och blir mållös över att golvet är gjort av 6mm ren teak. Så det finns plats för många fler slipningar på Pandoras golv. 8x lack på golvet och 10x lack på korridorerna.
- Renovering av läckande åtkomstlucka föröver, byte av allt träverk. Renovering av förhytten samtidigt - avskalning av allt träverk och 6x matt lack på ytorna och 6x klarlack på greppytorna.
2020 -
- Inköp av ny plotter B&G Vulcan 7".
- Inköp och installation av ett nytt Nmea2000-system ombord på Pandora. Systemet ansluter plotter med: hastighet, djup och vattentemperatur, (Airmar st810) + vindsensor trådlös B&G, aldrig monterad men förberedd så att den bara kan sättas på. vindsensor är ihopkopplad med plotter och fungerar. VHF-radion visar AIS på plottern, radion har en sändningslicens från den danska sjöfartsstyrelsen för fartyget Pandora. Ny handhållen VHF ICOM M930 med Distress, man överbord-funktion etc. Också godkänd och dedikerad till Pandora av den danska sjöfartsmyndigheten.
- Det finns en oberoende äldre AIS-transponder som sänder Pandoras data till andra fartyg.
- Självstyrande / autopilot Seamaster 800 monterad 2023 så att rutten på plottern körs automatiskt på autopiloten.
- Nytt Lofrans 1000w 12v ankarspel, reläer etc. monterade.
- Nytt ledningsnät för laddning av främre ankarbatteri.
- DC till DC-laddare monterad + nytt isoleringsrelä
- Uppdelning i 4 batterikretsar: Ankarspelbatteri / 115Ah, Startbatteri / 115Ah, Förbrukningsbatterier 12v / 230Ah och Förbrukningsbatterier 24v / 140Ah
2021 -
- Installation av en ny batterimonitor för övervakning av 24 V förbrukningsbatterier
- Thomas från Elvstrøm sails mötte oss på en weekendresa i Hundested där han mätte upp för det nya storseglet som levererades innan semestern. (Seglet har varit uppe mindre än 50 timmar här 2024 av olika anledningar & omständigheter)
2022 -
- Nytt 10 mm rökfärgat Lexan-glas i hela hytten 6 st.
- Nytt 8 mm rökfärgat Lexan-glas i vindrutan
- Privat köp av Thomas från Elvstrøm sails - nytt rullfocksegel + installation av UV-kant på seglet.
(Seglet kommer att monteras på båten 2025.)
- November 2022 demonterades, kontrollerades, smordes med syrafritt fett och återmonterades de gamla sjöventilerna i brons (kom ihåg blå låspasta på sjöventilens mutter) Sjöventilerna i brons kontrolleras på land vartannat år.
- Inköp av en ny trådlös vindsensor för B&G-plotter via Nmea2000.
2023 -
- Båten på land under hela vintern 2022-2023. Normalt ligger den i vattnet under vintern.
- Byte av motorns havsvattenventil till en ny True Design-ventil.
- Hydraulisk styrkolv renoverad hos BRDR. Petersen i Gilleleje
- Installation av Coursmaster 800i, kraftfull hydraulisk autopilot med Neco Marine kraftfull pro. hydraulpump som passar styrkolven i båten. Expertråd om storlek, hydraultryck etc. från Andersen & Kristensen skibselektronik i Køge. (De säger till mig "Pumpen passar din kolv bra, den är lite på den stora sidan så du kommer inte att ha problem med att den inte har tillräckligt med kraft")
- Det gamla CQR-ankaret på 20 kg ersätts med ett nytt Rocna-ankare på 25 kg.
- Inköp av 80 meter ny 10 mm galvaniserad - kalibrerad kätting + markering för 10 meter och röd vid stopp.
- Ny varmvattenberedare - Var tvungen att fylla på vatten på båten efter sjösättningen i mars ... vad är det för ljud? Vatten som stänker från aktern? - Den gamla hederliga (1980) amerikanska varmvattenberedaren hade gått sönder och ruttnat bort helt. Inköp och installation av 850w (blåser inte säkringarna på bryggan) ny 30 liters varmvattenberedare. körs på 220v på landström och på motorvärme när du kör.
- Nya gardiner akterut + till resten av fartyget (inte hängt ännu) Rumsdelning akterut för integritet om de 2 gästerna inte känner varandra.
- Nya toppmadrasser av gjutet skum på alla 5 fasta bäddar i fartyget. Endast ett fåtal nätter har sovits på madrasserna i akterhytten eller så är de andra oanvända.
- Demontering av hela den löpande riggen från huvudmasten och mizzenmasten.
- Nedre sallingshorn från huvudmast till smeden Birthe i Frederiksværk och fått förstärkningar påsvetsade (aluminium) bra jobbat Birthe.
- Löpande rigg inspekterades av Thomas från RIGGERNE där ett par undervant byttes ut. Resten av riggen var godkänd. När riggaren såg beslag och vajrar sa han "du måste behålla det, de gör det inte i den kvaliteten längre"
- Köp och inspektion/service av nyare (har aldrig varit på en båt) Viking 6-personers offshore-livflotte. behåller inspektionen till 2026.
- Köp och installation av Epirp. Och fick den kodad/dedikerad till Pandora via den danska sjöfartsstyrelsen (fartygets namn finns på Epirp).
- Inköp och installation av ett helt nytt gassystem - gasslangar, kopparrör, gastestare och Truemann-gasbrytare och slutligen en ny stoppkran. Truemann fungerar på så sätt att det finns en elektronisk knapp nere vid spisen som stänger av gasflaskan uppe i gasrummet på däck.
- Byte av ledningar till akterlanternan.
- Byte av det gamla säkringsskåpet mot ett nytt HPFI-relä för landström.
2024 -
- Alla löpande linor och fall i båda masterna byts ut mot nya.
- Nytt 14 mm lyftfall och block i masttoppen.
- Demonterat, rengjort och fixat sump pumpsystemet.
- Fäst kaminen så att den kan låsas i horisontellt läge.
2025 -
- På land i Frederikssund.
- Ny bottenfärg, zinkfribord polerat.
- Inköp och installation av ny Airmar DST 810S - hastighet, djup och vattentemperatur.
(Den gamla DST 810 var utbränd)
- Byte av den gamla 30 meter långa ankarkättingen och 70 meter rep till - 80 meter ny 10 mm galvaniserad kalibrerad ankarkätting.
- Inköp och installation av 2 nya 115Ah marinbatterier för 24v-sidan.
- Installation av den nya
Drömmer du om att segla på öppet hav i en segelbåt som kombinerar komfort, säkerhet och solid byggkvalitet? "Pandora" - en sällsynt Germania 40 ketch - är just det. Den här båten är designad av den tyske designern Uwe Bartels och byggd på det berömda Ta Chaio-varvet i Taiwan och representerar en tid då hantverk och sjövärdighet gick hand i hand.
Båten utvecklades ursprungligen för långfärdskryssning av tysken Günter Voigt på 1970-talet och konstruerades med ett enda syfte: att erbjuda en säker och bekväm miljö för äventyr över världshaven. Den är byggd för att hålla, inte för kappsegling, utan för avslappnad och stabil segling med gott om utrymme och komfort - och med en lastvikt på cirka 12,5 ton är den säker i vattnet.