Hallberg Rassy 352 - 1984 in good condition, Portugal
HR352 var från början en betydande försäljningsframgång och erbjöd mycket bra båtegenskaper till ett måttligt pris. Hon är en mycket bra och sjöduglig segelbåt, med central sittbrunn, en bekväm inredning, stor motor och en passage till akterhytten. Båten är en bra seglare och byggkvaliteten är i top. Mellan 1978-1991 byggdes totalt 802 båtar, vilket gör den till en av de mest populära offshore-kryssarna någonsin. Detta är en av de Hallberg-Rassy-modeller som satte Hallberg-Rassy på kartan som en ledande högkvalitativ tillverkare av långfärdsbåtar.
I 2018 års ARC+ race över Atlanten, Las Palmas till St Lucia i Karibien, kom den svenska dubbelhänta besättningen på Hallberg-Rassy 352 no 125, tvåa i kategori C 2018. Denna båt var också
HR352 var från början en betydande försäljningsframgång och erbjöd mycket bra båtegenskaper till ett måttligt pris. Hon är en mycket bra och sjöduglig segelbåt, med central sittbrunn, en bekväm inredning, stor motor och en passage till akterhytten. Båten är en bra seglare och byggkvaliteten är i top. Mellan 1978-1991 byggdes totalt 802 båtar, vilket gör den till en av de mest populära offshore-kryssarna någonsin. Detta är en av de Hallberg-Rassy-modeller som satte Hallberg-Rassy på kartan som en ledande högkvalitativ tillverkare av långfärdsbåtar.
I 2018 års ARC+ race över Atlanten, Las Palmas till St Lucia i Karibien, kom den svenska dubbelhänta besättningen på Hallberg-Rassy 352 no 125, tvåa i kategori C 2018. Denna båt var också den minsta och äldsta i flottan.
S/Y Iolanda byggdes 1984 och är nr 243 i serie 802 Hallberg-Rassys 352. Hon har haft tre ägare från nya. Hon har mestadels seglat i brittiska vatten och de nuvarande ägarna seglade henne till Portugal 2017. Båten har sedan seglats en tid i Portugals farvatten samt en kortare tid i Medelhavet men haft sin bas i Lagos marina där hon ligger nu.
De nuvarande ägarna har hållit båten i ett allmänt mycket gott skick och genomgående uppgraderad båteni 2013, 2016 och 2020. ”013 och 2016 var ny bildgepump, en del genomföringer,logg och instrument samt den nya kraftfulla Yanmar 4-cylindriga 56HK motor (nu ca 1000 timer). Nya segel – med ny stor, ny genoa (den gamla följar även med).. Teakdäcket är original och i ett acceptabelt skick. Segelstället är delvis utbytt med ett nytt storsegel, en nyare genua samt även en äldre större genua. Det finns även en spinnaker med spinnakerstång som fästs på masten. All stående rigg är utbytt inklusive furlex i 2020.
Efter att ha haft båten i Portugal ett antal år har nuvarande ägre blivit så förtjusta i Portugal att de nu kommer att starta ett nytt landbaserat kapitel eftersom de har köpt ett hus att bo i. Därför har de nu beslutat att lägga ut S/Y Iolanda till försäljning för att ge en ny ägare samma möjlighet att skapa fina seglingsminnen.
Specifikationer:
Årsmodell: 1984
Längd: 10.54m
Bredd: 3.38m
Djupgående: 1,67m
Költyp: Långfenad köl
Mastens höjd: 14,53 m
Vikt/Deplacement: 6 700 kg
Allmän information:
● Layout med 2 hytter, 1 främre hytt och 1 akterhytt - med totalt 7 bäddar (3 i akterkabin, 2 i främre kabin och 2 i salong)
● Original teakdäck och teak i sittbrunnen i acceptabelt skick.
● Ny motor 4-cylindrig Yanmar (56HP) 1000 timmar. (2013)
Professionellt underhållen. Oljebyte var 100: e timme.
• Ny rigg 2020. All stående rigg har bytts ut och ny furlex.
• Nytt storsegel.
• Spinnaker i strumpa med tillhörande rep och block.
• Spinnakerstång på masten.
• Vindrodersystem av märket Hydrovane.
• Standard HR 352 tankar för vatten och diesel:
- Dieseltankar: 240 liter
- Vattentank: 300 liter
• 22 kilos CQR-ankare, 60 meter kätting.
• Lofrans elektriskt ankarspel
• Vetus bogpropeller
• Livflotte 4 personer
• Mercury 5 hk 2-takts utombordare.
• Instrument i sittbrunnen för hastighet, djup och vind.
• Autopilot av märket Autohelm.
• Radar
• VHF med högtalare i sittbrunnen.
• GPS
• AIS (2021)
• EPIRB
• Plotter – Garmin w AIS overlay
• Radio och högtalare.
• 4 nya batterier (1 bogpropeller, 1 startbatteri och 2 förbrukningsbatterier).
• Landström för laddning 220 V uttag.
• Varmvatten till kök och toaletten. Värms upp från landström eller motor.
• Utbytt Jabsco pumptoalett.
• Handfat och kombinerad toalett/dusch.
• Elektrisk och manuall länspump.
• Spis med 2 plattor, grill och ugn.
• Kylskåp (nyligen servat).
HR352 var från början en betydande försäljningsframgång och erbjöd mycket bra båtegenskaper till ett måttligt pris. Hon är en mycket bra och sjöduglig segelbåt, med central sittbrunn, en bekväm inredning, stor motor och en passage till akterhytten. Båten är en bra seglare och byggkvaliteten är i top. Mellan 1978-1991 byggdes totalt 802 båtar, vilket gör den till en av de mest populära offshore-kryssarna någonsin. Detta är en av de Hallberg-Rassy-modeller som satte Hallberg-Rassy på kartan som en ledande högkvalitativ tillverkare av långfärdsbåtar.
I 2018 års ARC+ race över Atlanten, Las Palmas till St Lucia i Karibien, kom den svenska dubbelhänta besättningen på Hallberg-Rassy 352 no 125, tvåa i kategori C 2018. Denna båt var också