Det är ett stort nöje att presentera långfärdskryssaren "Iris" - En Hallberg Rassy 42F Mk II från 1998 i exceptionellt skick inifrån och ut, med en imponerande utrustningslista och uppdateringar (se längst ner i beskrivningen)
HR 42F ritades av argentinaren German Freers och byggdes av Hallberg Rassy i Sverige med CE-kategori A - Obegränsade havsresor. Totalt byggdes 181 exemplar, varav de sista 128 var Mk II-versionen. HR 42F Mk II kännetecknas av sin extraordinära kvalitet och utmärker sig inom ett brett spektrum av områden, inklusive segling på öppet hav. Se följande pressutdrag från HR:s webbplats om modellen.
Den svenska båttidningen På Kryss & Till Rors, säger:
"Utsökt finish och varje deta
Det är ett stort nöje att presentera långfärdskryssaren "Iris" - En Hallberg Rassy 42F Mk II från 1998 i exceptionellt skick inifrån och ut, med en imponerande utrustningslista och uppdateringar (se längst ner i beskrivningen)
HR 42F ritades av argentinaren German Freers och byggdes av Hallberg Rassy i Sverige med CE-kategori A - Obegränsade havsresor. Totalt byggdes 181 exemplar, varav de sista 128 var Mk II-versionen. HR 42F Mk II kännetecknas av sin extraordinära kvalitet och utmärker sig inom ett brett spektrum av områden, inklusive segling på öppet hav. Se följande pressutdrag från HR:s webbplats om modellen.
Den svenska båttidningen På Kryss & Till Rors, säger:
"Utsökt finish och varje detalj är väl genomtänkt. Denna båt väcker ditt förtroende från den genomträngande rutnätsstrukturen på golvnivå, lamineringen av skrov och däck, riggen, hur kölen och rodret är säkrade till minsta lilla detalj på däck såväl som inuti. Bakom varje Hallberg-Rassy-båt står en hantverkare, som personligen testar varje del av utrustningen på långa provkryssningar, innan den tas in i produktionen. En sådan känsla för detaljer är ovanlig inom båtbyggandet, men det märks. Vi fortsätter att leta men det finns inget att kritisera......Vår slutsats är att designern Germán Frers entré på Ellös har resulterat i båtar som kombinerar det bästa från två olika världar. Den oersättliga känslan av fint hantverk, den oslagbara levnadsstandarden ombord finns kvar, liksom den trygga känslan av en fullkölad båt med utmärkta sjöegenskaper, särskilt i hårt väder. Vi har funnit en helt ny idé om kryssningsyachter förverkligad i denna båt....Hallberg-Rassy 42F får dig att känna dig trygg och säker. Du kan känna att du vill segla var som helst, när som helst, i alla väder."
Med byggnummer 115 lanserades detta magnifika exemplar i mars 2000 och har varit i händerna på tre dedikerade ägare, inklusive de nuvarande ägarna (originalförsäljningsfaktura tillgänglig). Fartyget har underhållits noggrant med respekt för fartygets ursprungliga stil och själ, både inifrån och ut, och är i exceptionellt skick med många förbättringar. "Iris" har alltid övervintrat i en torr och sval hall, vilket har resulterat i att bland annat teakdäcket är i utmärkt skick.
"Iris" seglade från Danmark i juli 2022 och har sedan dess haft en mängd äventyr i sin kölvatten. "Iris" har just lämnat Fiji, på väg mot Marshallöarna och Filippinerna till Phuket. Härifrån kommer hon att transporteras till Nederländerna av ett professionellt transportföretag, Sevenstar Yacht Transport, varefter hon kommer att segla det sista benet till Danmark, se även www.sy-iris.dk.
Båten kan tas över i Filippinerna / Thailand fram till februari 2024, alternativt i norra Europa efter början av juni 2024,
"Iris" är en sällsynt pärla som kombinerar elegans, kvalitet, pålitlighet och möjligheten till långfärdsseglingsäventyr. Vart du än åker, korta eller långa resor, kommer du att belönas med en segelbåt i toppklass.
IRIS, Hallberg Rassy 42F MkII, #115
Byggd: 1998, sjösatt 3/2000
Standardlayout med förkabin, centerlounge med U-format pentry och navigationsplats, ägarhytt akterut samt två badrum/heads.
Bäddar: 5
Båtkategori A - Ocean
Längd 13,22 m (43 1/3")
Bredd: 3,95 m
Djupgående: 2,00m
Vikt (tom) 12,5 ton varav 4,7 ton är blyköl.
Skrovmaterial: GRP
MOTOR:
Volvo Penta TMD 22 Turbo marin diesel 76 hk
Motortimmar: 2800
J-Prop hopfällbar propeller
Reservpropeller i maskinrummet
Webasto värmesystem i alla utrymmen på båten
Extra mastervolt 90A växelströmsgenerator monterad på motorn, med separat MPPT-laddare för servicebatterier. Startbatteri 140Ah Exide marine dual purpose AGM, 5/2020
Servicebatterier: 3 batterier, vardera 240 Ah Victron djupcykel AGM 07/2023
Bogpropeller Sidepower SP95 TI
420 L dieseltank
685 l färskvattentankar (2 tankar)
Vattenmaskin AquaTec DD 500, 65 lph, 2022
Gobius nivåindikator för övre vattentank, 2022
RIGG:
Selden rigg med in-mast rullfock och Selden 300 S rullfock. Mast: 18,75m exkl. windex
Segelområde (huvud + jib): 89m2
All löpande rigg ersatt 2022
SEGEL:
Storsegel Elvstrom offshore med vertikala fullängdslister, begagnade.
Genua Elvstrom offshore, begagnad.
Genakker, Elvstrom 140m2, mycket lite användning.
Reservfock, Elvstrom, nästan aldrig använd och i mycket gott skick.
Reservstorsegel, Elvstrom rullstorsegel utan lattor, mycket bra skick.
ELEKTRISK:
Extern landström 220V / 50Hz Intern ström 12V
Mastervolt MASS 12/80-2 laddare
Mastervolt MASS COMBI laddare / växelriktare 12/1200-60
Mastervolt MASS GI 3,5 isoleringstransformator
Mastervolt masterlink MICC kontrolldisplay
Mastervolt system manager MICC-display
Mastervolt systemhanterare AC viskning
Solara 2*35 W solpaneler på busstaket, med separat MPPT-laddare Victron batterimonitor BMV-712 med Bluetooth, 2023
600 W solpaneler på targabågen med separat MPPT-laddare, Bluetooth, 2022 Watt&sea Pod-600 hydrogenerator, med 2 extra propellrar, 2022
Flera USB-portar i cockpit och på navigationsbordet 2022
ELEKTRONIK:
Raymarine Axiom9+ sjökortsplotter 2022
Raymarine SD-kortläsare 2022
2 Raymarine i70 multifunktionsdisplayer, 2022
Raymarine vind-, djup- och hastighetsgivare, 2022
Raymarine ACU-400 autopilot med i70s display och typ 2 linjär drivning 07/2023 Raymarine ST50 multi display
Raymarine ST50 GPS-display
Raymarine 18" digital radar
Garmin VHF 300i med extra cockpitinstallation och handenhet
Garmin AIS 600 mottagare/sändare
2 Entel HT-644 Bärbar och vattentät VHF, 2022
IridiumGo enhet inkl. extern marin antenninstallation 2022
Sony AM/FM-radio med både interna och cockpit-högtalare
Prosonic 12V TV-monitor
INTERIÖR:
Kylskåp i byssan
ENO "Gascogne" gasspis, 2 brännare och ugn
Frys Isoterm BI29, 2022
Alla glödlampor bytta till LED
LED-lampor i alla hytter och pentryt, 2022
Röda LED-lampor i pentry, navigationsbord och trappa, 2022
Caframo-fläktar i akterkabin, kök, lounge och förkabin (5), 2022 Båda toaletterna utrustade med svartvattentankar.
Båda manuella toalettpumparna, JABSCO, ersattes 2022
Färskvattenpump ersatt, 2022
Dräneringspump i akterbadrum ersatt, 2022
Endast luftventilatorer installerade i båda badrummen, 2022
SÄKERHETSUTRUSTNING:
2 Jacklines, 2022
Livflotte, Seasava pro iso, ISO 9650-1A 2022 service till 4/2024 Rescue-me Epirb1 havssignal, 2022
Radarreflektor Echomax 230, 2022
MOB-brygga med automatiskt ljus
Secumar 17 MOB-paket
ÖVRIGT:
Alla genomgående skrov och sjökranar under vatten bytta till genomgående design och/eller marin mässing, 2022 Vulcan-ankare, 33 kg, 2022 med 80 m 10 mm kätting
Reservankare Fortress FX 23 med blyfylld ankarlina, 2022
Original CQR 25 kg ankare
Italwinch ankarspel 1500w, 2022
Solbåge och daviter för jolle, baltiska solbågar, 2022
Bimini med extra soltak och solskyddssidor, Kapell och Annat, 2022
Anpassade, skräddarsydda sittbrunnsdynor, 2022
Sprayhood och sittbrunnstält
Suunto kompass vid rodret
Zodiac Cadet 270 Aluminium jolle, 2022
Mercury 6 hk utombordsmotor 2022
Rocna rostfritt stål 1 kg jolle ankare, 2022
Safire gasgrill med pulpitfäste, 2022
Ett antal reservdelar och servicedelar för motor.
Det är ett stort nöje att presentera långfärdskryssaren "Iris" - En Hallberg Rassy 42F Mk II från 1998 i exceptionellt skick inifrån och ut, med en imponerande utrustningslista och uppdateringar (se längst ner i beskrivningen)
HR 42F ritades av argentinaren German Freers och byggdes av Hallberg Rassy i Sverige med CE-kategori A - Obegränsade havsresor. Totalt byggdes 181 exemplar, varav de sista 128 var Mk II-versionen. HR 42F Mk II kännetecknas av sin extraordinära kvalitet och utmärker sig inom ett brett spektrum av områden, inklusive segling på öppet hav. Se följande pressutdrag från HR:s webbplats om modellen.
Den svenska båttidningen På Kryss & Till Rors, säger: