• top view
  • watermaker
Såld
Nauticat 43
FacebookLinkedIn
  • Märke
  • Nauticat
  • Modell
  • 43 (FI)
  • År
  • 1983
  • Motor
  • Ford Lehman 2722 diesel, 135 hp
  • Bränsle
  • Diesel
  • Längd
  • 12,98 m (42,6 ft)
  • Bredde
  • 4,22 m (13,8 ft)
  • Djup
  • 2 m (6,6 ft)
  • Vikt
  • 17 ton
  • Skrov
  • Glasfiber
  • Location
  • Lagos, PT

Nauticat 43 - 1983 - UPDATED

NAUTICAT - 1983 - Mycket och uppdaterad utrustning.

Nauticat båtarna är designad av välkända Sparkman och Stevens. Nauticat är en klassisk kvalitetsbåt från Finland och är välkänd över hela världen för sin gedigna design, kompromisslösa kvalitetstänkande och fantastiska bekvämligheter. En så kallad “Däcksalong-design” som innebär stor frihet för besättningen, dels då man kan styra båten både inifrån och ute i sittbrunnen, men även fördelarna med god sikt när man är inne i båten och slipper "källarkänslan" man kan uppleva i traditionella segelbåtar. Detta gör Nauticat till en perfekt "live aboard"-båt som är mycket bekväm att båda segla och bo i under en längre tid och i alla klimat.

Denna 43 fot Nauticat 43 byg
NAUTICAT - 1983 - Mycket och uppdaterad utrustning.

Nauticat båtarna är designad av välkända Sparkman och Stevens. Nauticat är en klassisk kvalitetsbåt från Finland och är välkänd över hela världen för sin gedigna design, kompromisslösa kvalitetstänkande och fantastiska bekvämligheter. En så kallad “Däcksalong-design” som innebär stor frihet för besättningen, dels då man kan styra båten både inifrån och ute i sittbrunnen, men även fördelarna med god sikt när man är inne i båten och slipper "källarkänslan" man kan uppleva i traditionella segelbåtar. Detta gör Nauticat till en perfekt "live aboard"-båt som är mycket bekväm att båda segla och bo i under en längre tid och i alla klimat.

Denna 43 fot Nauticat 43 byggdes under åren 1983/1984 och går under namnet S/Y Fleur de Mer. Båtens storlek och layout gör den till den idealiska båten för ett par eller en familj som vill ha en ytterst bekväm segelbåt, både för det nordiska klimatet men även för längre seglatser i södra Europa eller som en trygg och säker långfärdsbåt för en långfärds- eller ”längesegling”. I denna båt har man alla bekvämligheter, stor motor, stora vattentankar och dieseltankar, watermaker, solpaneler, inverter, värmare och även en bärbar aircondition, ett stort pentry, 3 stora dubbelhytter, 2 toaletter/badrum, Ebersprächer dieselvärmare, enkel access till motor och elinstallationer mm. Möjligheten att styra båten både ute och inne skapar trygghet vid dåligt väder och ger stora möjligheter att använda båten betydligt mer än många andra båttyper. Förvaringsytorna är enorma i denna båt och känns nästan som man är i sommarstugan när man rör sig inne i båten.

Inredningen är klassiskt smakfullt lackat trä som på övriga välkända nordiska kvalitetsbåtar som Swan, Hallberg-Rassy, Najad, Regina af Vindö och Malö.
Denna båt är från 1984 och har uppgraderats på dom flesta dyrare områden som rigg, segel, teakdäck, dinge med dubbel aluminiumbotten och med nyare utombordsmotor, batterier med mera. Båten skulle må bra med lite extra tid och kärlek på underhåll av lackerade träytor på sina ställen men är iövrigt i bra skick.

Fram till 2018 hade båten i stort sett aldrig seglat i saltvatten och under 10 år förvarades hon på vintern i uppvärmt garage på land i Sverige. Den nuvarande ägaren planerade en segling runt Afrika och planerade därför denna långfärdssegling till områden där reservdelar och service är mycket begränsat och svårt att få tag i. Ägaren investerade därför mycket i att få båten i toppskick gällande segel, rigg, motor samt köpte på sig allt vad som kunde tänkas behövas i form av extra reservdelar, pumpar och verktyg och allt finns förvarat i båten, till och med extra propeller finns.

Inför den planerade seglingen fick den nuvarande ägaren även gjort en besiktning av rigg, genomföringar, motor, drev etc. Allt med godkänt resultat. Försäkringbolaget Pantaenius krävde dock ändå att stående och löpande rigg samt även genomföringar skulle bytas ut, vilket också gjordes. Alla dessa uppgraderingar är gjorda av professionella riggare och hantverkare under 2019 och 2020. Därefter gjordes en ny efterföljande besiktning den 18 januari 2021.

Även nya segel och 3-bladat folding propeller, Gori Prop med Overdrive, köptes till under denna tid. Allt detta finns dokumenterat i loggboken (se pdf fil) där även tidigare och senare löpande service och uppgraderingar som gjorts finns dokumenterade. Nuvarande ägare har även i denna loggbok dokumenterat planerade jobb som kommer att behövas göras löpande, vilket gör det enkelt för en ny ägare att få en överblick över potentiella kommande reparationer och uppgraderingar.

Som för så många andra, kom Coronapandemin och begränsade den planerade resan och S/Y Fleur de Mer kom aldrig ut på den planerade resan i sin helhet. Men de kom i väg på en seglats från Sverige till Röda Havet tur och retur. Därefter seglades båten sedan tillbaka till Medelhavet och hann även med ett antal olika platser längs den afrikanska kontinentens medelhavskuster innan hon anlände till Lagos i Portugal där hon nu ligger i Lagos Marina. Ägaren har beslutat att sälja S/Y Fleur de Mer då jobb tar för mycket av hans tid och S/Y Fleur de Mer förtjänar att bli använd mer än ägaren har möjlighet till.


Översikt:
Årsmodell: 1983/84
Längd: 12,98 m
Bredd: 4,22 m
Djupgående: 2,00 m
Masthöjder: ca 10 och 16m över däck
Vikt/Displacement: 17000 kg

● Planlösning med 3 kabiner – totalt 7-12 sängplatser (inkl i salong och köksutrymmet)
● Teak i sittbrunnen och på däck (utbytt under 2005)
● Motor: Ford Lehman 2722 diesel, 135 hp 6 cylindrar, färskvattenkyld
Propeller: 3-bladig folding GORI med overdrive (2020)
● Rak axel. (lager utbytt Dec 2020)
● Dieseltankar: 2*500 liter = 1000 liter
● Bogpropeller: Sidepower SC100, 8hp (2019)
● Ankarspel i fören med SPADE S160 ankare 35kg (2021) som är ett steg kraftigare ankare än som rekommenderas för denna storlek båt med 100m 10mm kätting (2021)
● Ankarspel i aktern med Bruce ankare (trådlös remotekontroll)
● Vattentankar på 2*350 liter
● Livflotte för 8 personer (April 2022)
● Dinge: Great White 300 (3m) med dubbelskrov i Aluminium. Hissas i dävertar på agter (2019)
● Utombordare VMax 18 hp 2-taktare, kraftig nog att kunna bogsera Nauticaten (2019) och lätt nog (36kg) att kunna hantera själv med block och talja (som finns ombord)
● Watermaker Seawater PRO 24v 550W, 65-70 liter/timme (2019)
● Bombroms – Walder 2020
● Hydralisk styrning med 2 styrpositioner, en inne i däcksalongen och en i cockpit.
● Roderaxel i 40 mm syrafast stål. Fiberglas roder med skädda och lager i brons.
● Nödroder med direktfäste i roderaxeln.
● Ägaren har låtit installera en bränslerenare och överföringspump med extra filter för att kunna kontrollera kvaliteten på dieseln samt kunna rena dieseln i tankarna.
● Båten är utrustad med alla tampar, fendrar, säkerhetsutrustning, köksutrustning etc som behövs för att kasta loss för en jordenruntsegling redan idag.

Komfort:
● Dynor i god kondition. Förpiken, köket och salongens dynor omklädda. (2019)
● Värmare. Diesel och elektrisk (vid landström)
● Ebersprächer värmare D4 (2018)
● Varmvattenberedare, 25 liter. Ansluten till motorns kylsystem eller 220V.
● Dusch inne.
● 220V anslutning via inverter och flertalet 12V och USB uttag i varje kabin.

Hytt i förpik:
● Fullängds dubbelsäng.
● Gott om förvaringsutrymme längs sidorna.
● Däckslucka i taket.
● Rullgardiner för mörkläggning.
● Läsbelysning.

Toalett fören:
● Vacuumpumpad toalett. Kombinerad toalett/dusch.
● Extra taklucka för ventilation och ljus.

Toalett akter:
● Separat duschutrymme.
● Anslutning till septiktank eller sjö.
● Vacuumpumpsystem för tömning.

Kök:
● Stort och lättåtkomligt kök, - en stabil plats även under segling.
● Gott om bänk- och arbetsutrymme och förvaring.
● Stor kylbox/frys i köksbänken. Kompressorn behöver service/påfyllning av freon.
● Stort (dörröppnat) kylskåp.
● Välutrustat med tallrikar, glas, bestick, kastruller etc för 8-10 personer.
● Dubbel rostfri diskho.
● Sjövattenkran.
● Färskvattenskran, kallt och varmt vatten.
● Kallvattenkran med kolfilter, vid behov.
● Vattentankar, 2 tankar i rostfritt stål, 2 x 400 liter.
● Spis i rostfritt stål med ugn.

Kökets dinette:
I dinetten finns 2 soffor vända mot varandra runt ett bord. Bordet går att sänka och soffgruppen kan då göras till en dubbelsäng. Det finns även gardiner att dra för vilket gör utrymmet mer privat.
Takluckor för ventilation och ljusinsläpp som också kan mörkläggas.

Däcksalongen:
Den övre däcksalongen är ett fantastiskt utrymme, nästan som ett vardagsrum med både styrutrymme och fönster i tempererat glas och aluminium ramar med god utblick åt alla håll. Här finns förutom styrutrustning, även komplett instrumentpanel för motor och elcentral.
Motorn är installerad i ett välisolerat utrymme med access från babords gästhytt men även via lucka i golvet.
● I den stora U-formade soffan finns rymliga sociala utrymmen för 8-9 personer.
● Stort navigationsbord med förvaring under bordet och en riktigt bekväm navigationsstol när du styr båten inifrån, helt skyddad från väder och vind.
● Allmänt stora förvaringsutrymmen.
● Manöverpanel för el/säkringar/jordfelsbrytare
● 2 stycken takluckor
● Gardiner för alla fönster genomgående i hela båten.
● Läsbelysning
● Barskåp

Akter gästhytt:
● Stor och rymlig gästhytt om babord med egen dörr för extra avskildhet.
● Våningssäng, dubbel underbädd – och enkel överbädd.
● Gott om förvaringsutrymmen. Stor garderob.
● Fällbart bord.
● Läsbeslysning för båda bäddarna.
● Öppningsbart fönster.

Akter master cabin/ägarhytt:
● Rymlig och trevlig akterhytt med lyxig inredning.
● Stor akterhytt med dubbelsäng. Fjädrad madrass för bästa sovkomfort.
● God ventilation och ljusinsläpp: Totalt 6 fönster som ger hytten en ljus och rymlig känsla. Två fönster i aktervägg som är fasta, övriga 4 fönster (2 på var sida) är öppningsbara.
● Gott om förvaringsutrymmen längs skrovet. Liten soffa på styrbords sida. Bokhylla och garderob.
● Läsbelysning.
● Gardiner för mörkläggning.

Instrument och kommunikation:
Båten är utrustad med instrument och navigationsutrustning enligt följande:
(OUT = yttre styrposition, IN = inre styrposiotion)
● VHF (IN)
● Suunto kompass (OUT)
● Neco kompass (IN)
● Plotter Raymarin AXIOM 9 med Radar, AIS och Plotter funktion. (kan vridas så den syns inifrån och har även wi-fi som gör att man kan spegla den på telefon, ipad eller liknande via app från Raymarine.) (OUT)
● Raymarine Sonar, Log and Temp (IN and OUT via NMEA) (2021)
● Lenovo Laptop med 24v to 19v adapter med MaxSEA + GPS (2019) GPS 2 Garmin 128 inbyggd antenn (IN) med sjökort över hela världen (2019)
● Em-trak AIS (2020)
● GPS Puck för anslutning till PC (IN)
● 3x Yacht Devices NMEA controllers: Hub, Wi-Fi and Router (IN)
● Raymarine Quantum Digital Radar (OUT) (2020)
● Robertson AP3000 Autopilot (IN and OUT) (1996) och ny autopilotpump ( 2020)
● Roder indikator (IN and OUT)
● VDO oljetryck i både motor och växellåda, bränslemätare, varvräknare (IN)
● Manövrering av bogpropeller (OUT)
● Batteriövervakning (IN) och via Victron Mobil-app)
● Vindinstrument (IN and OUT)
● Länspumppanel (IN)
● Garmin Mini Sat Phone: Satellittelefonen kan endast användas för textmeddelanden och väderrapporter (2019)
● EPIRB (2020)
● Båten är utrustad med en Locomarine Mini Router som kan användas med ett förbetalt SIM-kort för att ge wifi ombord med en 4G antenn på toppen av huvudmasten. Kan plocka upp 4G-signal på 20Nm avstånd från land och har en WiFi-förstärkare på spridare för att plocka upp wifi från land på 500m avstånd. Routern har även en extra port för anslutning till Starlink eller annat satellitsystem och medger dubbla komfort wi-fi-nätverk ombord (t ex satellit eller 4G nät).



Elektriska system:
● Mestadelen belysning är LED (2019).
● 220V landström med jordfelsbrytare.
● Batteriladdare Victron 24V 8A
● Inverter, 2000W Pure Sine wave (2019)
● Generator Bosch 24V 80A (2019)
● 12 x 6V våtcells förbrukningsbatterier totalt 600AH 24V (15kWh) (2019)
● 12 x 6 batterier grupperade om 4 för 24V (2019)
● 2 x 12V x 100Ah Startbatteri + 2 x 12V x 65AH i reserv
● Ankarspel och Bogpropeller går på husbank eller startbatteri (fördelaktligen med motor igång)
● 2 automatiska elektriska länspumpar i olika nivåer (2020)
● 1 manuell länspump (2020)
● 1 färskvattenpump (2021)
● 1 sjövattenpump (2022)
● Varmvattenberedare 25 liter
● Autopilot Robertsson AP300 CX (1996) och autopilotpump )2020)
● 2 st Victron 100|30 stora solcellsregulatorer
● 2st Victron 75|15 mindre solcellsregulatorer
● 320 W bifacial solpanel ovanför Dävertarna
● 250 W solcellspanel för styr- eller babordssida
● 235 W solcellspanel ovan däcksalongen ELLER att sätta över styrplatsen som Bimini.

Däck:
● Däck och skrov i handlaminerat fiberglas.
● Fönster i tempererat glas med aluminiumramar.
● Teakdäcket är i bra skick och tål att slipas flertalet gånger. Däcket renoverades av tidigare ägaren runt 2005.
● Gott om sittplatser på akterdäcket och styrpositionen med bra överblick.
● Ankarspel i fören och aktern.
● Dränerad ankar- och gasolbox.
● Spolmunstycke för rengöring av däck och ankare.
● Anslutning landström.
● Reling runt hela däck, öppningsbart på var sida.
● Stor sprayhood med metallram och grabbräcke.
● Dävertar för dinge och utombordsmotorn.
● Badplattform med stege. (1995)
● Bogspröt
● Däcksbelysning
● Sittbrunnsskydd i sandfärgad kanvas.
● 1 vattenslang för färskvatten och 1 för saltvattenspolning av däck.
● Navigationsutrustning (se Instrument och navigation)
● Styrning av bogpropellern på styrpiedestalen.


Skrov:
Skrovet är byggt i handlaminerat fiberglas.
Båten är byggd i enlighet med ”Lloyd's Register of Shipping rules”. Skrovet är förstärkt med diagonala och tvärgående förstyvningar. Kölen väger 8 ton och är fäst med bultar i rostfritt stål. Motorbädd i fiberglas och stålbalkar. Botten är epoxybehandlad med två lager mer än nödvändigt efter att den hade stått torrt på land 2018. Epoxifärgen är blå-svart-blå-svart för att man ska kunna se om, och i så fall hur många lager som gått igenom vid en eventuell skada.

Segel och rigg:
● De flesta kablar och kontakter i masten är utbytta.
● Selden rigg
● Ny löpande och stående rigg (April 2019)
● Runners utbytta till Dyneema (2019)
● Steg i båda master installerade (2019)
● Seldenmast
● Ljudisolerad mast
● Vinschar huvudmast:
- 2 Andersen 16
- 2 Andersen 28
● Vinschar mesanmast:
- 1 Andersen 10
- 1 Andersen 8
● Vinschar sittbrunn:
- 2 Lewmar 48
- 1 Lewmar 30
● Storsegel (2019)
● Mesansegel (2019)
● Genua på Furlex (oct 2020)
● Cutter fock (2019)
● Lazybags (2019)

Säkerhet:
● 4 brandsläckare
● Huvudkran för gasol.
● Brandfilt
● Manuell länspump
● Elektrisk länspump (2 styck)
● Livräddningsflotte för 8 personer
● Jordfelsbrytare
● Säkerhetslinor
● Båtmanstol
● Sjukvårdslåda/Första hjälpen
● Många nödbloss och nödraketer.
NAUTICAT - 1983 - Mycket och uppdaterad utrustning.

Nauticat båtarna är designad av välkända Sparkman och Stevens. Nauticat är en klassisk kvalitetsbåt från Finland och är välkänd över hela världen för sin gedigna design, kompromisslösa kvalitetstänkande och fantastiska bekvämligheter. En så kallad “Däcksalong-design” som innebär stor frihet för besättningen, dels då man kan styra båten både inifrån och ute i sittbrunnen, men även fördelarna med god sikt när man är inne i båten och slipper "källarkänslan" man kan uppleva i traditionella segelbåtar. Detta gör Nauticat till en perfekt "live aboard"-båt som är mycket bekväm att båda segla och bo i under en längre tid och i alla klimat.

Denna 43 fot Nauticat 43 byg

Förteckning över utrustning

Motor
HP135
Motortimmar5000
Motorår1979
SötvattenkylningJa
Propelleraxelskrueaksel
PropellerGORI 3-bl folding w Overdrive
ThrusterSidepower SC100, 8hp
Motorer1
Bränslekapacitet1000
Hastighet8
Segel och rigg
StorsegelJa
StorsegelNew 2019
FörtöjningsprovJa
FörtöjningsprovGenoa New 2020
RigtypeDouble mast - Selden
Kod 0Nej
SpinnakerNej
GennakkerNej
BomkåpaJa
Lazy JackJa
ZippackJa
RullningJa
SpinnakerstångJa
Masthöjd19
Navigering
KartplotterJa
KartplotterRaymarine AXIOM 9
LoggJa
DjupmätareJa
VHF-radioJa
VHF-radioCobra Marine
RadarJa
KompassJa
AutopilotJa
AutopilotRobertsson AP300 CX
LandternsJa
GPSJa
AnemometerJa
Inombords
SpisJa
KylareJa
ToalettJa
Septisk tankJa
DuschJa
Sängar7-10
Max höjd kabin (cm)210
TVJa
StereoJa
Längd på sängen (cm)230
UppvärmningJa
septiktank2
DäckstömningJa
Cockpit
RorkultNej
RattJa
SprayhoodJa
kapellNej
CockpitableJa
Dynor i sittbrunnenJa
Winchen9 Andersen and Lewmar
Däck
Däck i teakJa
Teak i sittbrunnenJa
Stanchion och safetylinerJa
SimningsplattformJa
SimstegeJa
WindbreakersJa
Utrustning
FendrarJa
FörtöjningslinorJa
Jolle / gummibåtJa
Vinter vaggaNej
VintertäckningNej
LivbojJa
BrandsläckareJa
AnkareSpade 35kg and Bruce
Räddningsbåt8 pers
Övrigalots of spare and tools
Diverse
Strömförsörjning 230VJa
BåtnamnFleur De Mer
BatteriladdareJa
Batterier600AH and Start and Bow theruster
TryckvattensystemJa
VarmvattenbehållareJa
LänspumpJa
VinschBoth Stern w 100m chain and Aft
Elektrisk vinschJa
VattentankJa
SkrovnummerSFVU
FartygsregisterTransportstyrelsen SWEDEN
Vattentank700
Bevis på betald moms inom EU.Ja

Beskrivning och utrustningslista tillhandahålls av ägaren och YachtBroker ansvarar inte för eventuella fel eller felaktigheter.

Se även ...

YachtBroker är Skandinaviens största kedja av professionella båtmäklare och hjälper varje år hundratals nöjda kunder att köpa och sälja båtar.