Swiftsure 33 – Centerboard Drop Keel (Draft 1 meter keel up)
Märke
Swiftsure
Modell
33 – Centerboard Drop Keel
År
1962
Motor
Yanmar 2GM 20
Bränsle
Diesel
Längd
10,08 m (33,1 ft)
Bredde
3,05 m (10 ft)
Djup
1,07 m (3,5 ft)
Vikt
5,2 ton
Skrov
Glasfiber
Location
Lagos, PT
EUR 17 990
SEK 200 500*
*
Priset konverteras till din lokala valuta baserat på den aktuella växelkursen.
Swiftsure 33 – Centerboard Drop Keel (Draft 1 meter keel up)
En riktig klassisk segelbåt från 1962 i gott skick för sin ålder med massor av uppdateringar under senare år som ny rigg (komplett med ny mast, bom, stående rigg, segel etc.), uppdaterade batterier, ankarspel, ny vattentank och mycket mer. Prissatt för en snabb försäljning och redo att lanseras.
Den perfekta båten för både segling på öppet hav och för att komma in i grunda och kustnära vatten som Europas kanaler. Fantastisk båt för enhandssegling eller för ett par. Allt på båten är förenklat för att göra livet ombord och underhållet enklare, men ändå stor komfort för att bo ombord medan du seglar.
Detta är Swiftures ursprungliga design, men även senare modeller som marknadsfördes som COMMODORE SWIFTSURE såldes båda genom Seafa
En riktig klassisk segelbåt från 1962 i gott skick för sin ålder med massor av uppdateringar under senare år som ny rigg (komplett med ny mast, bom, stående rigg, segel etc.), uppdaterade batterier, ankarspel, ny vattentank och mycket mer. Prissatt för en snabb försäljning och redo att lanseras.
Den perfekta båten för både segling på öppet hav och för att komma in i grunda och kustnära vatten som Europas kanaler. Fantastisk båt för enhandssegling eller för ett par. Allt på båten är förenklat för att göra livet ombord och underhållet enklare, men ändå stor komfort för att bo ombord medan du seglar.
Detta är Swiftures ursprungliga design, men även senare modeller som marknadsfördes som COMMODORE SWIFTSURE såldes båda genom Seafarer Yachts. Så en bekant båt tillbaka i tiden. De första båtarna som byggdes av G. deVries Lentch, Inc. hade ett fast hyttbord med två bordsskivor som fälldes ned när de inte användes. I bordets akterände finns en ihålig rostfri stålstång som löper från kölen till undersidan av hyttaket - en ledning för styrkabeln till centerbordet. SWIFTSURE har däcksbeslag och beslag i brons och mahognykanter.
Gå ombord på den bekväma cockpiten på denna klassiska yacht, väl skyddad eftersom den har ett akterdäck bakom cockpiten och du sitter lågt och skyddat i den djupa cockpiten. Det målade däcket (inte teakdäcket!) är brett och du rör dig säkert, även på den här relativt lilla båten, bakom de skyddande skotthyllorna. När man kommer in i båten från sittbrunnen finns diskbänken och gasspisen på babordssidan och instrument/navigering på styrbordssidan. I salongen finns ett hopfällbart bord i mitten och två soffor (kan användas som extrasängar) på vardera sidan. I fören ligger ägarens hytt och med tillgång till toaletten (komposttoalett - en bra lösning som är luktfri och inte kräver någon tank). Takhöjden är ca 190 cm i salongen/pentryet.
Båtens storlek är optimal för billig förtöjning i småbåtshamnar och även för grunda infarter i vikar och områden som inte är tillgängliga för många andra seglare. Fair Endavour ligger för närvarande på land hos Sopromar (varv) i Lagos, men ska enligt planerna komma ut i vattnet igen senare i år.
De nuvarande ägarna har haft Fair Endavour sedan 1986. Deras tidigare kryssningsområden var på Storbritanniens östkust, där hennes kantköl var praktisk eftersom det var en mycket grund kust.
Under semestern seglade de längs den norra franska kusten. I slutet av 80-talet seglade de Fair Endeavour längs de franska kanalerna till Medelhavet, där den snedställda kölen återigen var nödvändig på grund av de grunda vattenvägarna. De tillbringade sedan ett år med att segla längs Medelhavskusten, inklusive Italien, Korsika, Elba etc. De närmaste åren tillbringades på Storbritanniens västkust, mestadels i Wales, tillsammans med resor till Irland. När barnen kom med gick de tillbaka till östkusten och tillbringade sedan ett par år med att segla till Nederländerna, där barnen njöt av den säkra seglingen på Veerse Meer. Ytterligare ett mastlyft och en kryssning i den europeiska kanalen till Medelhavet möjliggjorde många sommarkryssningar med familjen i västra och östra Medelhavet. År 2019 kom masten ner igen och de använde hamnen i Valence på Rhône för att organisera den nya masten och riggen innan de gick ut i Medelhavet för en vinterkryssning 2019 längs de franska och spanska kusterna.
Sedan de anlände till Portugal har de utforskat Algarvekusten. Men nu, på grund av många andra äventyr och planer, är de redo att låta henne gå till nya ägare.
Suvey-rapport tillgänglig från maj 2022. Båten är för närvarande registrerad i UK Small Ship Register men har varit i EU under Brexit och därför EU: s momsbetalda status.
Utrustning och fakta:
Allmänt:
- Modellår 1962
- HIN/skrovnummer: 304493
- Namn på fartyget: SY Fair Endeavour
- Längd: 10,08 m
- Vattenlinjelängd (LWL): 6,99 m
- Beam/bred: 3,05 m
- Djupgående: 1,07 (med kölen uppe) 2,01 m (med kölen nere)
- Deplacement: 5216 kg
- Ballast: (gjutjärn): 1542 kg
- Masthöjd (Bridge Clarance) 19,50 m
- Layout med en master / fwd-stuga och 2 bäddar i salongen.
- En toalett / badrum
- Motor: Yanmar 2GM 20 - 16 hk, 2-cylindrig diesel (1986)
- Motornummer: 06586 (timmar okända, men motorn var ute för översyn och ventilbyte 2019)
- Axel med 3-bladig bronspropeller
- Dieseltank i rostfritt stål, ca 90 liter (2018)
- 18 kg (35 lb) DELTA-ankare och lång 8 mm galvaniserad ankarkätting kombinerat med rep för djupare förankring.
- Lofrans manuellt ankarspel i fören
Navigation och elektronik
- Kompass: Plastimo Contest
- GPS, ekolod / logg: Vindhastighet och riktning
- B&G V7 Plotter med flera kartor för Europa
- B&G AIS med splitter (2023)
- VHF: B&G V50 GMDSS VHF
- VHF 2: Handhållen Cobra
- "NASA" vindhastighet och riktning (i främre salongen - men fungerar inte för tillfället)
Rigg och vinsch:
- Typ 1 spreader sloop (helt ny Z Spars Rigg 2019)
- Mast: Däckstegad 1-spreader Jeckells, aluminiummast och bom (2019)
- Stående rigg (ny 2019)
- Löpande rigg i mycket gott skick (förnyad genom åren)
- Genua med rullmaskin
- Backstagsspännare från cockpit
- Förstag: Z Spars, från cockpit
- Vinsch: Lewmar 2-växlad 40 i cockpit och Andersen 18 på masten
Segel
- Battened storsegel (2019)
- Revning av storsegel: 3 steg till revning
- Genua på Furlex
- Stormsegel
- Cruising Shute (segel för lätt vind)
- Spinaker-stång - originalstång i trä
Batterier och laddning
- Laddare 220v - 12v
- Batterier nya service-/startbatterier
Vatten, värme och sanitet
- Kemikalier Komposteringstoalett (fungerar perfekt och kräver ingen hålltank)
- Tvättställ i pentry med manuella pumpar
- Spis med 2 brännare för gas/propan
- Elektriskt kylskåp - 220v/12v
- Automatisk länspump (2025)
- Manuell länspump i cockpit (2025)
Säkerhet och övrigt
- Brandsläckare
- Brandfilt
- Livboj, flytvästar, livlinor, nödbloss (behöver uppdateras) etc.
- Dinghy och 2,5 hk Suzuki utombordare i mycket gott skick.
Uppdateringar och underhåll under de senaste 4-5 åren:
Målning av skrov och däck
Senaste arbetet:
2025. Nya Vetus marina batterier monterade. Nya manuella och automatiska länspumpar monterade.
2023 B&G AIS med splitter monterad.
2023 B&G nytt ekolod och logg monterad.
2022 Sopromar ersatte roderlager, bussningar och upphängning.
2022 Alla hudbeslag och ventiler ersatta med nya Tru-Design-beslag.
2021 Epoxibehandlad. 5 lager gelcoat. Anti-fouled.
2020. Sopromar slipat skrov.
2019 - Nytt storsegel. Jeckell huvudmastsystem.
Z Spars nya Z501 Mast utrustad för enkel spridare, däck stegad, masthead rigg.
Z Spars nya Z362 Boom utrustad med 3 x slab reefs och outhaul. Reef krokar monterade.
Z Spars nya medium styva vang.
NASA LED Tri-vit ljus monterad.
NASA Cruiser vindsystem v2 monterat - fungerar för närvarande inte.
Däckflöde ångande ljus monterat - fungerar för närvarande inte.
Hawk VHF-antenn monterad
Vinschkuddar och mastblock monterade.
Lata jackar monterade
2019 - 1986 Yanmar 2GM-motorn togs bort och fick en allmän översyn och ventil
ventilbyte.
2018 - Ny bränsletank i rostfritt stål monterad.
Inventarier:
Rullande huvudsegel.
Storsegel (2019)
Storsegel
Kryssningsskädda
NMEA ryggradssystem.
B&G kartplotter
B & AMP; G DSC VHF
B & amp; G AIS på en B & amp; G-splitter.
Brandsläckare / matta.
Pyroteknik (föråldrad) och säkerhetslinjer.
Vindscoop
Navigationsskyltar i dagsljus / radarreflektor
Trådlös elektrisk pump för jolle
Ledningar för landström
Dometic 12v/240v kylskåp
Gasspis med 2 brännare (ej kardan).
Campinggas.
En riktig klassisk segelbåt från 1962 i gott skick för sin ålder med massor av uppdateringar under senare år som ny rigg (komplett med ny mast, bom, stående rigg, segel etc.), uppdaterade batterier, ankarspel, ny vattentank och mycket mer. Prissatt för en snabb försäljning och redo att lanseras.
Den perfekta båten för både segling på öppet hav och för att komma in i grunda och kustnära vatten som Europas kanaler. Fantastisk båt för enhandssegling eller för ett par. Allt på båten är förenklat för att göra livet ombord och underhållet enklare, men ändå stor komfort för att bo ombord medan du seglar.
Detta är Swiftures ursprungliga design, men även senare modeller som marknadsfördes som COMMODORE SWIFTSURE såldes båda genom Seafa