Priset konverteras till din lokala valuta baserat på den aktuella växelkursen.
Unik 40-fods One-Off Svensk Ketch (SALE PENDING)
Båten byggdes ursprungligen i Trosa, Sverige mellan 1968 och 1973 och seglades av designern själv i 25 år innan han bytte till en motorbåt. Sedan dess har Pelican II haft 3 ägare inklusive den nuvarande ägaren som har tagit hand om båten sedan 2003, där den har använts för familjesommarkryssningar längs den skandinaviska kusten och weekendresor.
Pelican II är en bekväm 40-fots ketch som med sin solida konstruktion av plywood på galvaniserade järnramar och en 2.000 kg blyköl är denna Bermuda-byggda båt stabil, sjövärdig och osänkbar tack vare inbyggda flytkraftshjälpmedel.
Om fartyget är markerat:
- 27 HP Yanmar 3GM30F dieselmotor med cirka 3 080 timmar
- Storsegel (Høj Jensen 2001), mizzen
Båten byggdes ursprungligen i Trosa, Sverige mellan 1968 och 1973 och seglades av designern själv i 25 år innan han bytte till en motorbåt. Sedan dess har Pelican II haft 3 ägare inklusive den nuvarande ägaren som har tagit hand om båten sedan 2003, där den har använts för familjesommarkryssningar längs den skandinaviska kusten och weekendresor.
Pelican II är en bekväm 40-fots ketch som med sin solida konstruktion av plywood på galvaniserade järnramar och en 2.000 kg blyköl är denna Bermuda-byggda båt stabil, sjövärdig och osänkbar tack vare inbyggda flytkraftshjälpmedel.
Om fartyget är markerat:
- 27 HP Yanmar 3GM30F dieselmotor med cirka 3 080 timmar
- Storsegel (Høj Jensen 2001), mizzen (Høj Jensen 2001), rullgenua (ProFurl från 2009 med Høj Jensen 2017), spinnakerstång
- GPS-navigator ansluten till VHF-radio, stationär VHF med selektivt anrop
- Plogankare med 30 m kätting (för), Bruce-kopia med 5 m kätting och 50 m band (akter)
- 6 bäddplatser
- Tryckvattensystem (varmt och kallt) som värms upp av både motor och landström
- Cockpitdusch med varmt och kallt vatten
- Inbyggd toalett (utan hålltank, laglig för båtar byggda före 1980 i Danmark)
- Cockpittält, sprayhood och soltak
- 220V installation med HFI-relä
- Dubbel alkoholspis med extra induktionshäll
- Kylbox med automatisk växling mellan 12V och 220V
- TV med digital antenn (monterad i mizzenmasten)
Valfria extrafunktioner:
- Gummibåt med elmotor (2020), laddare och ackumulator
- Skräddarsydd vinterpresenning och robust vinterställ
- Inverterare (150W, 12V till 220V)
- Berth betalas för 2024 (kan tas över av ny ägare)
Senaste underhåll och uppgraderingar
Motor:
- Professionellt servad (2003-2005), ägare servad årligen (2006-2024)
- Nytt startrelä och startmotor (2024)
- Aquadrive och motorfäste utbytt (2015)
Skrov:
- Årlig bottenfärg, skrapad botten för 4-5 år sedan
Vinterförvaring:
- Fullt skydd varje vinter med tillhörande byggnadsställningar och presenning
Pelican II har under de senaste 20 åren seglat på den svenska västkusten, i Oslofjorden, via Göta kanal till den svenska östkusten och gjort flera resor till Bornholm och Blekinge skärgård.
Båten har varit på land varje vinter, täckt och regelbundet underhållen med bottenmålning, polering och vårrengöring från 2003 till 2024. Den är i utmärkt skick och redo för nya äventyr.
Båten byggdes ursprungligen i Trosa, Sverige mellan 1968 och 1973 och seglades av designern själv i 25 år innan han bytte till en motorbåt. Sedan dess har Pelican II haft 3 ägare inklusive den nuvarande ägaren som har tagit hand om båten sedan 2003, där den har använts för familjesommarkryssningar längs den skandinaviska kusten och weekendresor.
Pelican II är en bekväm 40-fots ketch som med sin solida konstruktion av plywood på galvaniserade järnramar och en 2.000 kg blyköl är denna Bermuda-byggda båt stabil, sjövärdig och osänkbar tack vare inbyggda flytkraftshjälpmedel.
Om fartyget är markerat:
- 27 HP Yanmar 3GM30F dieselmotor med cirka 3 080 timmar
- Storsegel (Høj Jensen 2001), mizzen