Westerly Typhoon 37 - 100% Ready for Blue Water Cruising
Märke
Westerly
Modell
Typhoon 37
År
1991
Motor
Beta 30HE
Bränsle
Diesel
Längd
11,38 m (37,3 ft)
Bredd
3,75 m (12,3 ft)
Djup
1,83 m (6 ft)
Vikt
7,5 ton
Skrov
GRP
Plats
Portimao, PT
Westerly Typhoon 37 – 1991 Fully Updated w all for Blue Water Cruising
Westerly Typhoon 37 – 1991 Blue Water Cruising redo!
Nyligen uppdaterad med: NY Motor, CopperCoated skrov (2024), Nyare segel, Mestadels Ny Elektronik, Bytt stående rigg (överdimensionerad) 2018, Ny löpande rigg, nya block och annat, nytt SPADE ankare och SS-kedja, Elektriskt ankarspel. Solpaneler, vindgenerator, AIS, EPIRB, STARLINK, INTE Teakdäk..
Westerly Typhoon 37, Dubois-designade Westerly Typhoon var mycket populär och är fortfarande på grund av sin fantastiska byggkvalitet och beprövade prestanda och stabilitet, men bara 40 Typhoon byggda mellan 1990 och 1993, Westerly Typhoon är mer sällsynta än de flesta andra Westerlys men är definitivt en av de bästa yachter Westerly någonsin byggt, om du värdesätte
Westerly Typhoon 37 – 1991 Blue Water Cruising redo!
Nyligen uppdaterad med: NY Motor, CopperCoated skrov (2024), Nyare segel, Mestadels Ny Elektronik, Bytt stående rigg (överdimensionerad) 2018, Ny löpande rigg, nya block och annat, nytt SPADE ankare och SS-kedja, Elektriskt ankarspel. Solpaneler, vindgenerator, AIS, EPIRB, STARLINK, INTE Teakdäk..
Westerly Typhoon 37, Dubois-designade Westerly Typhoon var mycket populär och är fortfarande på grund av sin fantastiska byggkvalitet och beprövade prestanda och stabilitet, men bara 40 Typhoon byggda mellan 1990 och 1993, Westerly Typhoon är mer sällsynta än de flesta andra Westerlys men är definitivt en av de bästa yachter Westerly någonsin byggt, om du värdesätter prestanda. Samma skrov som senare användes för Westerly Ocean 37 – men bara ett fåtal byggde innan tillverkningen slutade frö varvet.
Skrovet är ett solidt handlagt GRP-laminat, med GRP-skum sandwichdäckkonstruktion, med plywoodunderlägg och metallplattor under beslag. Westerly har alltid haft ett gott rykte för byggkvalitet, och skroven har Lloyds skrovkonstruktionscertifikat - LIoyds specifikationer (HCC SOU 016138).
Denna båt är den perfekta, säkra och kvalitetsdesignade cruiser, mycket bekväm även i grov sjö. För ett par eller en familj som antingen vill langturssegla, bo ombord eller ha den för mer kustsegling, är hon ett bra val vad gäller kvalitet, komfort och inte minst en storlek som gör kostnader för marinor på en lägre nivå än bara en några meter större båtar.
Här har du den typen av båt som helt enkelt är byggd för att hålla och med kvalitetsdetaljer och hållbara lösningar. Westerly är välkänt i Storbritannien och norra Europa och jämförs ofta med båtar som Hallberg-Rassy, Najad, Moody och Malö från åren där varven bygger yachter med skrovtjocklek, teak- och mahognyinredning för att hålla.
Här finns en hel del klassisk design men en stor faktor här är det konventionella block- och tackle-storsegelsystemet i sittbrunnen som möjliggör snabb, enkel och säker kontroll av besättningen eller rorsmannen.
Hennes djupa smala sittbrunn är en bra designdetalj. Det känns väldigt säkert när du rör dig eller trimmar, speciellt när båten lutar.
Denna 1991, Westerly Typhoon 37 har bevisat sig i alla typer av sjö och väder, både på det kallare nordliga halvklotet i Storbritannien, längs Europas kust ner till Kanarieöarna på Atlanten till Madeira. S/Y Papaver befinner sig nu i Portimao på Algarves soliga kust i Portugal och väntar på sin nya ägare. Hon är verkligen redo att segla iväg nu, med de många uppdateringarna och en helt ny Copper Coat applicerad av SlickHull i Portimao, Portugal! .
På S/Y Papaver får du en lång lista med förbättringar och uppdateringar som ägaren redan investerad många tiotals tusinder Euro i, eftersom hon gjordes redo för jordomsegling och Blue Water Cruising av sin nuvarande ägare. …. Titta bara på specifikationen och den fantastiska listan över uppdateringar under senare år.
I sittbrunnen är allt optimalt placerat så att båten lätt kan seglas av en eller två personer. Du kan säkert segla henne från sittbrunnen nästan utan att behöva gå på däck under seglingen. De höga ryggstöden i sittbrunnen ger bra komfort och bekvämlighet och under stora sprayhooden är du väl skyddad från väder och vind.
När du kommer ner för trappan till salongen möts du genast av kvalitetsintrycket, med robust teakinredning i toppklass blandat med kvalitetstextilier. Golvet i klassisk teak/ek och med bra förvaringsutrymmen under. Ståhöjd ca. 1,90 mtrs
På Babords sida bakom pentryt en akterhytt med soffa, garderober och bra förvaringsmöjligheter. På styrbords sida akter, bakom navigationsområdet, finns det rymliga "badrum" med toalett och dusch.
Framför akterhytten på babords sida finns pentry/kök med 1 & ½ diskbänk, gasugn, grill och gasspis och gott om skåputrymme, bra storlek kyl i köksbänken.
På andra sidan pentryt på styrbords sida finns navigationsområdet med allt som behövs för instrument, kommunikation, och navigering samt en panel för elinstallationer och kontroll av säkringer. Förvaringshyllor bakom nav-stationen används för lättåtkomliga föremål under gång.
Framför pentryt och navigationsområdet hittar du den stora salongen med en C-formad soffa och en lång soffa och ett stort bord med hopfällbara sidor emellan. Du kan bekvämt sitta minst 6 personer runt bordet, och om du är fler än 3-4 personer ombord har salongen ytterligare 2 kojer med lä-dukar som då kan användas som sjökoj..
En dubbelhytt i den främre delen av båten har garderober och förvaring – även skåp längs sidorna, och det tidigare toalet/badrum på babords sida omvandlat till hängande garderob, hyllor och förvaringsutrymmen och även med fläkt installerad för ökad ventilation. Förvaringsutrymmet under V-kojen har gjorts om med tre oberoende krockskott, med vattentäta luckor för åtkomst, designade för att öka överlevnadsförmågan vid kollision.
Båten har haft tre ägare.
Den första ägaren beställde alla tillgängliga alternativ i bygget, mer än fördubblade det nya priset på båten, och hon drar fortfarande nytta av många av dessa förbättringar. Båten hade ett enkelt liv under de första 5 åren, seglade mellan Solent och Frankrike och var professionellt underhållen och upplagd varje vinter. Hennes andra ägare behöll båten i 20 år, tog henne till Karibien på 2006 års ARC och cruisade där i 5 år innan hon seglade tillbaka till Storbritannien. Den nuvarande ägaren köpte Papaver i början av 2019, i Plymouth, för att först segla i Storbritannien och runt södra och västra Irland somrarna 2020 och 2021, innan han begav sig söderut till Kanarieöarna för vintern. Följande sommar tillbringades i Galicien (NW Spanien), sedan söderut igen till Algarve för vintern. Hon var upplagd i Portimao under större delen av 2023 på grund av hälsoproblem, sedan åkte hon till Kanarieöarna igen våren 2024, tillbringade sommaren där och runt Madeira, innan hon återvände till Algarve i slutet av 2024.
Den nuvarande ägaren förberedde henne för jordomsegling, och säkerställde att alla aspekter av båten är av högsta kvalitet, med förväntningar på problemfri segling under en längre period. Bättre ekonomi har nu lett till att han skaffat en betydligt större båt och därmed låtar Papaver gå till nya ägare.
Hon är för närvarande registrerad i UK Part-1 men befann sig i Irland (EU) under Brexit-övergången och har därför status som betald EU-moms, med dokumentbevis.
Utrustning och fakta:
• Årsmodell 1991, konstruktionsnummer TN27,
• HIN: 905950
• Namn: S/Y Papaver
• Längd: 11,38 m
• Längd i vattenlinjen: 9,71 m
• Bredd/balk: 3,75 m
• Djupgående: 1,83 m
• Deplacement: 7,5 ton (tom)
• Ballast: 2,7 ton (gjutjärn)
• Masthöjd (Bridge Clarance) 16,9 m
• Layout med två hytter (akterhytt och främre hytt) och totalt 6 kojer inkl 2 i salong.
• Ett huvud/badrum/toalett
• NY MOTOR Beta 30HE (160 timmar) - 2023
• MAX PROP Feathering 3-blads – Fabriksrenoverad 2023
• Ambassador Rope Cutter monterad på skaftet
• Dieseltank 135 liter (rostfri), med åtkomstlucka, sikte och sump - 2009
• NYARE Elektriskt Lofrans X2 ankarspel i fören (2021) och med NYTT Spade S100 ankare 20 kg/40 lb ankare och 50 m rostfritt stål 10 mm ankarkedja (2024)
• 20 kg CQR reservankare
Navigation och elektronik
• Raymarine Axiom+ 9" MFD, ny 2022 - vid navigationsbordet
• Raymarine SL631 10,4" MFD - under sprayhood
• Raymarine Quantum 2 Doppler-radar på båge, ny 2022
• AIS transceiver Em-Trak 921 ny 2022 - "tystläge" omkopplare vid sjökortsbordet
• ICOM IC-M423 VHF DSC-radio, ny 2024
• ICOM IC-M802 SSB-radio, med AT-140 autotuner och skrovmonterad sintrad bronsgrundplan, 2005 & isolerad backstagsantenn
• Hawk VHF-antenn vid masttopp, ny 2023
• Backup VHF 2m styv glasfiberantenn på båge, ny 2023
• Ny B&G Triton2-skärm vid rodret 2023
• B&G Hydra Pilot autopilotkontroll vid rodret
• B&G Hydra NMEA FFD vid navigationsbordet
• Ny B&G T1 hydraulisk autopilotcylinder 2022 (gammal reparerad och bevarad som reserv)
• Ny B&G MHU-213 toppvindindikatorenhet 2020
• B&G Synchro "analog" vindriktning, förstorad vindriktning och vindhastighet
• B&G 20/20 display vid navigering - för närvarande konfigurerad för djup
• B&G Hydra 330-processor (true wind)
• B&G Extern 9-axlig kompass för autopilot mm
• Simrad GS-25 GPS-antenn och kompass som backup
• B&G ACP-1 autopilotstyrenhet (litium backup-batteri utbytt 2021)
• NMEA-0183- och NMEA-2000-nätverk helt integrerade genom 2x Actisense NGW-1-omvandlare (2022)
• Airmar ekolod
• Airmar ST-100 skovelhjulsbåthastighetssensor
• Digital Yacht TriNav GPS-160 GPS/GLONASS/Galileo-antenn vid snood, ny 2023
• Raymarine RS125 GPS backup-antenn på pushpitskena (omkopplare vid navigationsbordet)
• Nasa Clipper Navtex vid navigationsbordet, med ny 2023 H-vektorantenn på bågen
• Inkapslad radarreflektor vid masttoppen
Rigg:
• Sloop 7/8 tvåspridare Deck stegrig rigg
• Kemp Mast och Boom
• ProFurl C-350 genuarulle och foil, komplett nytt system 2023
• Stående rigg allt utbytt 2018, en storlek oversize
• Ersatte wirebackstag med Dyneema 2022 – dessa monterades av den ursprungliga ägaren som tillvalsstöd för masten vid körning medvind i stor sjö och kan flyttas för normal segling
• Löpande rigg bytt till största delen 2022-23. Liros Dyneema storsegelfall 2023
• Nytt "Easymatic" storsegelsystem (4:1 och 8:1) 2023
• Mast borttagen 2023, bytt toppskivor och separator, fällbara maststeg till full masthöjd.
• Spinnakerbom, monterad på mast
• Kutterstag/Inre avtagbart förstagstag på Highfield-spaken
Segel:
• Storsegel - Owen Sails Vectran, fullbaten, 4 rev, revlinor tillbaka till sittbrunnen, ny 2021
• Tri-radial rullgenua 110 % - Owen Sails, Hydranet, foam luff, ny 2020
• Tri-radialt hank-on staysegel (för inre förstaget) - Owen Sails, Hydranet, ny 2020
• Hank-on genua (används för wing-on-wing på inre förstaget) - väl använd
• Hank-on stormfock, lite använd
• Trysail på separat mastspår, lite använd
• Gennaker/asymmetrisk, Hyde Sails, i Oleu snuffer/strumpa (2023), fäster på infällbart bogspröt i rostfritt stål (2023)
• Nyare duk genomgående – lazybag, sprayhood, lucka, vinschskydd
Batterier och laddning
• Landströmsanslutning Ström: 240V systempanel med strömbrytare för uttag, elpatron och batteriladdare
• Sterling batteriladdare 1240CED
• Sterlingströmvakt/RCCD, shuntar på både motor- och servicebatteribanker
• Sterling ProSave C galvanisk isolator
• Victron Phoenix 500 Inverter (2023) vid sjökortsbord för laptop etc
• Solpanel Photonic Universe 180W på båge, 2019 till Photonic Universe MPPT-kontroller
• Solpanel 55W i på rufftaket, 2024,
• MPPT-controller
• Rutland 913 vindgenerator på båge
• Marelec vindgenerator styrenhet/laddare vid sjökortsbordet
• Sterling smart generatorregulator
• Servicebatterier utbytta 2021-22, 3x110Ah gel Victron
• Motorstartbatteri bytt 2022, Bosch 110Ah bly/syra
Vatten, värme och sanitet:
• Varmvattenberedare som värmer både via landström och motor
• Jabsco Toalett med manuell spolning
• Toalettslangar utbytta 2023
• (Ingen lagringstank)
• Sötvattenpump (Shurflo AquaKing 2GPH) ersatt 2024
• Ackumulatortank bytt 2024 (2 liter SPXflow)
• Sigmar Marine varmvattenberedare från motor och landström
• Reserv handpump för sötvatten på badrum
• Reserv-sötvattensfotpump vid köket - utbytt 2024 - Whale Gusher 2 - med kolfilter (patroner)
• Saltvattenshandpump vid kök - bytt 2023 - Whale
• Trycksatta vattenkranar i kök och badrum
• 2x sötvattentankar i rostfritt stål under aktersoffan (225 liter)
• TekTanks plast 85l sötvattentank under främre koj, med omkopplare
• Johnson automatisk länspump (med manuell överkörning)
• Manuell länspump för val i sittbrunnen
• Tvålågare Neptune 2000 gasspis, med ugn och grill
• Kylskåp
Diverse
• Skrov CopperCoat-behandling -2023
• Livflotten SeaGo Master Offshore ISO 4p (nästa test november 2025), monterad i vaggan på pushpit
• Extra ankare (CQR 20 kg)
• Övrigt Säkerhetsutrustning, Flera Brandsläckare, Livlinor, Reservdelar mm.
Westerly Typhoon 37 – 1991 Blue Water Cruising redo!
Nyligen uppdaterad med: NY Motor, CopperCoated skrov (2024), Nyare segel, Mestadels Ny Elektronik, Bytt stående rigg (överdimensionerad) 2018, Ny löpande rigg, nya block och annat, nytt SPADE ankare och SS-kedja, Elektriskt ankarspel. Solpaneler, vindgenerator, AIS, EPIRB, STARLINK, INTE Teakdäk..
Westerly Typhoon 37, Dubois-designade Westerly Typhoon var mycket populär och är fortfarande på grund av sin fantastiska byggkvalitet och beprövade prestanda och stabilitet, men bara 40 Typhoon byggda mellan 1990 och 1993, Westerly Typhoon är mer sällsynta än de flesta andra Westerlys men är definitivt en av de bästa yachter Westerly någonsin byggt, om du värdesätte