S/Y Gretel, Malö 38 – från 1994 med produktionsnummer 208 är en välkänd svensk kvalitetskonstruktion av båt från Orust i Kungsviken. En Malö har en fantastisk fin interiör i en hög klassisk svensk kvalitet. Denna båt är en klassiker och av många känd för en fantastisk konstruktion gjord för hållbarhet, prestation och inte minst som en båt som utmärker sig med alla kvaliteter och med det som krävs för en båt för långfärdssegling med ett mycket bekvämt boende under tiden. En Malö båt är designad för alla typer av väder och med sin kraftiga konstruktion och isolering lämpar sig en Malö både för klimat på sydligare breddgrader och i Norden. Malö 38 är även perfekt för dagsturer och semesterseglingar med en optimal blandning av en snabb familjeb
S/Y Gretel, Malö 38 – från 1994 med produktionsnummer 208 är en välkänd svensk kvalitetskonstruktion av båt från Orust i Kungsviken. En Malö har en fantastisk fin interiör i en hög klassisk svensk kvalitet. Denna båt är en klassiker och av många känd för en fantastisk konstruktion gjord för hållbarhet, prestation och inte minst som en båt som utmärker sig med alla kvaliteter och med det som krävs för en båt för långfärdssegling med ett mycket bekvämt boende under tiden. En Malö båt är designad för alla typer av väder och med sin kraftiga konstruktion och isolering lämpar sig en Malö både för klimat på sydligare breddgrader och i Norden. Malö 38 är även perfekt för dagsturer och semesterseglingar med en optimal blandning av en snabb familjebåt och behaglig långtursbåt. Denna trygga och stabila båt med sin halvlånga köl och delvis skyddat roder är en perfekt båt för en mindre familj eller ett par som är på jakt efter en båt för segling i kallare eller varmare klimat oavsett om drömmen är segling i det danska ö havet, svenska skärgården, segling i Medelhavet, fram och tillbaka till Karibien eller kanske ett seglingsäventyr jorden runt. Malö 38 är byggt av Malö Yacht i Sverige och designad av den kända båtdesignern Leif Angermark som också har designat ett antal klassiska svenska segelbåtstyper som Wasa, Hellman och Cenit.
Detaljer om båttypen och konstruktionen:
Inredningen är klassisk smakfullt lackerad mahogony. Samma inredningskvalitet och stil som i andra välkända svenskbyggda Orustbåtar som bland annat Hallberg-Rassy, Najad, Regina af Vindö. Ägarna har hållit inredningen i fint skick, de har alltid haft mattor på golven samt behandlat och tagit väl hand om trädetaljerna. Bland annat har denna Malö 38 det fina Malö-designade bordet i salongen som kan vikas ut till dubbel storlek och ge sittplats till 6-8 personer runt bordet.
Dynorna är i gott skick men några kan behöva nytt tygöverdrag då de är aningens märkta av fläckar och lite slitna i tyget.
Båten har haft 2 tidigare ägare – den nuvarande och den första ägaren, båda från England. Den första ägaren semesterseglade båten i England under de första åren och seglade sedan båten till Lagos, Portugal 1998. Efter att båten kom till Lagos blev det endast kortare seglatser längs Algarvekusten då den dåvarande ägaren led av svår gikt som blev värre med åren och de blev till slut tvungen att sälja båten. Den nuvarande ägaren köpte båten år 2002 och har seglat båten i Portugal och Spanien. Bland annat seglade de under åren 2010-2014 i Medelhavet till Balearerna och längs den spanska kusten med övervintring i Cartagena i Spanien. År 2014 seglade de nuvarande ägarna båten tillbaka till Lagos i Portugal och seglade därefter endast dagsturer eller kortare turer längs Algarvekusten fram till 2019 då maken avled. Efter detta har båten brukats mycket begränsat delvis på grund av makens död och COVID som under en längre tid begränsade möjligheterna för att resa mellan England och Portugal samt segling överhuvudtaget i dessa farvatten.
Den nuvarande ägaren är nu inställd på att sälja S/Y Gretel vidare till en ny ägare som kommer att uppskatta och använda henne på bästa sätt. En stor del av utrustningen blev uppgraderad vid förvärvet av båten 2002 men även igen under åren 2010-2014 inför och under seglingen i Medelhavet. Detta innebär att storseglet är från 2014 och är väldigt sparsamt använt. Medföljande gummibåt och dess utombordsmotor är från 2012 och är nästan inte använda då ägarna valt att ligga mycket i marinor. Även VHF, sprayhood, de fasta fönster till sittbrunnen, spisen/ugnen, kylskåpet (kompressorn) är utbytta under åren 2010-2014.
Under åren har de nuvarande ägarna löpande uppdaterat och bytt bland annat genomföringar och annat. Riggen byttes 2010 och har gåtts igenom årligen. Senast är sjövattenventilen till motorkylningen utbytt. Motorn är sparsamt använd och en motorservice har gjorts varje år. Nya batterier har installerats i år 2022.
Skrov: Glasfiber/Sandwich
Årgång: 1994
Längd: 11,65m
Bredd: 3,37m
Djupgående: 1,70m
Vikt/Displacement: 6500kg
Vattentank (2 tankar): totalt ca 300 liter
Dieseltank: ca 225 liter
Holdingtank (beräknad 70 liter)
Fast 3-blads propeller
Motorn är en Yanmar 4JH2E, 47hk, 1994
Nyservicerad, och avgasknä och mufflor bytts nu i December 2022 (byte igång nu).
RIGG
Selden Masthead Rigg
Selden rullmast
Kutterstag – flyttbart.
Rullsystem Seldén Furlex 300S
1 spinnakerbom
Rigg Löpande rigg utbytt 2010
Alla fall är neddragna till och åtkomliga från sittbrunnen.
SEGEL
Seglen är genomgångna och förstärkta av en segelmakare 2019
Storsegel (Rullstor) är i mycket gått skick – sparsamt använt sedan det var nytt 2014
Rullgenua: 100% genua i gott skick. UV -skydd utbytt 2014
Fock/minare genoa för Cutterstag (inre första).
Hårdvinssegel/Stormsegel i mycket gott skick.
Cruising shute/ Gennaker i strumpa: I mycket gott skick.
NAVIGATION OCH ELEKTRONIK
220/115 Isolationstrafo och jordfelsbrytare (på svenska?)/HFI NJ21 samt Mellanrelä (för att till exempel kunna ha varmvattensberedare eller annan utrustning på 230v/50 Hz vid tillgång till landström)
Mastervolt Batterilader 12v/35amp??
Batteriövervakning
Batterier 3x75Ah + 1x75Ah - Från April/Maj 2022
Raymarine ST6000 Autopilot
Raymarine Vindinstrument
Raymarine Logg och Djupmätare
Northstar Explorer 725 VHF vid navigationsbordet 2019
Navtex vid navigationsbordet
Solcell för motering på Bimini
Solcellsregulator
Suunto Kompass
(Stereo (typ Bilstereo) – fungerar inte (men kan vara ett enkelt kabelproblem)
Vindroder HYDROWANE - 2014
ÖVRIGT
2 st länspumpar är installerade varav 1st elektrisk och 1st manuell pump.
Bimini och Sprayhood från 2010, inklusive sidor för sittbrunnstält.
Elektriskt ankarspel – monterat och skyddat i ankarboxen.
60 m, 8mm galvaniseret kjedja.
Ankarer – Delta – monterat på stäven direkt till ankarboxen.
Gassystem for spis och ugn. Löpande underhåll. 3 gasflaskor Calor.
Värmesystem: Ebersprächer, luftburen, diesel … MEN behöver service då den inte fungerar förnärvarande. (Har inte använts under en längre tid då det inte behövts i dessa sydligare farvatten)
Varmvattenberedeare som fungerar både på motorvärme och landström.
Toalett holdingtank med både däcktömning och möjlighet till tömning till havs.
Gummibåd PVC i gott skick, 2012
Utombordare 2,3hk Honda i gott skick, 2012
Honda bärbar generator.
Diverse fendrar, tampar o.
Inredningen består av vacker klassiskt ädelträ och är mycket väldisponerad med en master cabin i fören med dubbelsäng för 2 personer. I aktern finns 1 mindre hytt för 2 personer. I salongen sitter man bekvämt minst 6 personer i de 2 bekväma sofforna, en u-soffa och en soffa/kojplats fördelat på var sida av det stora vackra och utfällbara bordet. Det går utmärkt att utnyttja även dessa soffor som kojplatser. Det är gott om förvaringsutrymme i skåp och förvaringsutrymme under sofforna och under golven/durken. I salongen finns även en navigationsplats med samtliga navigationsinstrument samt plats för navigationsplanering. Köket/pentryt är välutrustat med gott om plats för matlagning på gasspis/ugn och även här med mycket plats för förvaring i skåpen. Här finns även en ytterst rymlig kylbox/kylskåp.
Toaletten är inredd med ett stort handfat och toalett. Dusch finns i form av utdragbart duschmunstycket i handfatets vattenkran och med avlopp i golvet som töms via länspumpen. Toaletten är med manuell pump och naturligtvis med holdingtank. De nuvarande ägaren har nästan bara använt duschmöjligheterna i sittbrunnen som har både varm- och kallvatten, men duschen i badrummet fungerar utmärkt.
Den väl skyddade sittbrunnen har förutom fasta fönsterrutor även en sprayhood i gott skick vilka ger mycket gott skydd vid dåligt väder, vågor och solen. Det finns även en bimini och sidor till sittbrunnstältet för ytterligare skydd mot väder och sol. Sittbrunnen har härligt god plats för ett komfortabelt vardagsliv utomhus och man sitter både skyddat och säkert under segling. I aktern finns monterat en badstege, dävert till jollen samt även vindrodret av märket Hydrowane.
Då samtliga fall går ned till sittbrunnen och hanteras och kontrolleras därifrån, kan båten därmed relativt enkelt seglas av endast en person.
Teakdäcket är original og därför relativt sliten. Det är inga otäthet men man kan tänka sig ny ägare skulle kunna tänka sig byta teak, ta bort teaken på däck och måla eller byta till Flexiteek eller liknande om några år.
S/Y Gretel, Malö 38 – från 1994 med produktionsnummer 208 är en välkänd svensk kvalitetskonstruktion av båt från Orust i Kungsviken. En Malö har en fantastisk fin interiör i en hög klassisk svensk kvalitet. Denna båt är en klassiker och av många känd för en fantastisk konstruktion gjord för hållbarhet, prestation och inte minst som en båt som utmärker sig med alla kvaliteter och med det som krävs för en båt för långfärdssegling med ett mycket bekvämt boende under tiden. En Malö båt är designad för alla typer av väder och med sin kraftiga konstruktion och isolering lämpar sig en Malö både för klimat på sydligare breddgrader och i Norden. Malö 38 är även perfekt för dagsturer och semesterseglingar med en optimal blandning av en snabb familjeb